Moto

Rewolucyjna technologia BMW. Opona, która naprawia się sama

BMW X1 M35i
BMW X1 M35i

BMW wprowadza na rynek rewolucyjne rozwiązanie, które może odmienić sposób, w jaki radzimy sobie z przebiciem opony. Od wiosny 2025 roku wybrane modele niemieckiego producenta będą wyposażone w innowacyjny zestaw naprawczy, pozwalający na samodzielne uszczelnienie opony podczas jazdy.

W marcu 2025 roku BMW wprowadziło do wybranych modeli nowatorski zestaw naprawczy do opon. BMW Reifenpannenset Plus (znany również jako Seal & Drive Tire Kit na innych rynkach) będzie oferowany w standardzie w modelach BMW X1, X2, iX oraz w wybranych wersjach 2er Active Tourer i limuzynie serii 5.


Zestawy naprawcze same w sobie nie są nowością na rynku motoryzacyjnym. Kombinacja środka uszczelniającego i kompresora już dawno wyparła tradycyjne koło zapasowe lub dojazdowe w wielu nowoczesnych samochodach. Jednak propozycja BMW znacząco usprawnia cały proces naprawy.

 

Nowy zestaw BMW Reifenpannenset Plus wykorzystuje podobną zasadę działania co tradycyjne zestawy, ale znacznie upraszcza całą procedurę. Środek uszczelniający i kompresor zostały zintegrowane w jednym modułowym urządzeniu w kształcie dysku. Trzy magnetyczne wypustki umożliwiają łatwe zamocowanie urządzenia w otworach na śruby koła.


Przeczytaj także: Test Mini Cooper SE – elektryczny napęd i dusza sportowca. Czy w najnowszym Mini udało się zachować ducha starego modelu?


Po rozwinięciu przewodu kompresora z modułu i podłączeniu go do zaworu uszkodzonej opony, kierowca musi jedynie aktywować zestaw za pomocą przełącznika. System automatycznie wtłacza środek uszczelniający i sprężone powietrze do opony. Gdy ciśnienie osiągnie co najmniej 1,5 bara, można kontynuować jazdę. Podczas przemieszczania się, opona praktycznie "leczy się sama".

 

Podobnie jak w przypadku tradycyjnych zestawów naprawczych, istnieją pewne ograniczenia. BMW zaleca, aby po użyciu zestawu natychmiast udać się do najbliższego warsztatu i nie przekraczać prędkości 80 km/h. Maksymalny dystans po zastosowaniu systemu naprawczego to 200 kilometrów. System jest skuteczny przy uszkodzeniach nieprzekraczających 6 milimetrów średnicy.


Przeczytaj także: "W przyszłości dostęp do aut będą miały tylko autoryzowane serwisy?" To pytanie o dane w motoryzacji

Więcej na ten temat