Kultura

Telewizja Polska liderem rynku rekonstrukcji cyfrowej

Jadwiga Barańska i Stanisława Celińska w filmie „Noce i dnie”(fot. materiały promocyjne)
podpis źródła zdjęcia

Prawie 3 tys. odnowionych cyfrowo produkcji filmowych i telewizyjnych, ponad 60 tys. minut materiału filmowego i 1000 kilometrów zdigitalizowanej taśmy filmowej, to tylko niektóre dokonania Telewizji Polskiej w obszarze rekonstrukcji cyfrowej. Wśród zrekonstruowanych produkcji znajdują się kultowe seriale, filmy fabularne i dokumentalne, spektakle Teatru Telewizji i programy dla dzieci.

Telewizja Polska, która jest liderem rekonstrukcji cyfrowej, realizuje unikatowe projekty w skali całej Europy. Przemysław Herburt, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP, tak mówi o roli i znaczenie projektu – Telewizja jest kustoszem unikalnego dziedzictwa narodowego, na który składa się ponad 1,5 mln audycji w 18 telewizyjnych archiwach. W samym głównym Archiwum TVP znajduje się ich około 430 tys. na nośnikach magnetycznych i ponad 100 tys. na nośnikach światłoczułych. To właśnie materiały zapisane na taśmie światłoczułej, inaczej filmowej, dają największą możliwość rekonstrukcji obrazu. 

W Telewizji Polskiej przy ul. Woronicza w Warszawie znajduje jedna z najnowocześniejszych pracowni Digitalizacji i Rekonstrukcji, w której nową jakość zyskały niezapomniane przez widzów produkcje m.in. „Lalka”, „Noce i dnie”, „Chopin. Pragnienie miłości”, czy „Pan Tadeusz”, „40-latek”, „Ekstradycja”, „Blisko, coraz bliżej”, „Hydrozagadka”, „Nad Niemnem”, „Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy”, „Polskie drogi”, „Boża podszewka”, „Defilada” i inne.
Zobacz „Noce i dnie” na VOD.TVP.PL

– Proces rekonstrukcji cyfrowej to oczywiście wspomniane nowoczesne technologie, jednak praca ta byłaby niemożliwa bez kilkudziesięcioosobowego zespołu pracowników Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP, który dokonuje iście benedyktyńskiej pracy nadając filmom nowe życie – dodaje Przemysław Herburt.

Nad procesem digitalizacji czuwają wybitni operatorzy, często ci, którzy pracowali przy oryginalnych produkcjach. Przy „Lalce” współpracował z Telewizją Polską Tomasz Madejski, natomiast „Noce i dnie” od strony artystycznej nadzorował Grzegorz Kędzierski. Współpraca ta ma na celu nadanie filmom nowej jakość artystycznej i zachowanie tzw. efektu filmowego, który przed laty gwarantowały wielkie produkcje realizowane na taśmach światłoczułych. W rezultacie jakość zrekonstruowanych produkcji sprzed 40 lat jest często lepsza niż produkcji współczesnych.
Zobacz „Lalkę” na VOD.TVP.PL

Dzięki rekonstrukcji cyfrowej Telewizja Polska tworzy bogatą cyfrową bibliotekę, która na zawsze zabezpieczy  dziedzictwo polskiej szkoły telewizyjnej i filmowej przed degradacją. .
Więcej na ten temat