Kultura

„Apocalypto”. Nominowany do Oscarów dramat Mela Gibsona w TVP VOD

Plakat filmu „Apocalypto”, który można obejrzeć w TVP VOD. Na zdjęciu widać zaciemnioną postać pozującą na tle Królestwa Majów. W tle widać tłum z pochodniami. Obraz jest zamglony.
Dramat „Apocalypto” można obejrzeć w TVP VOD. Fot. materiały prasowe/ TVP
podpis źródła zdjęcia

Dramat „Apocalypto”, który Mel Gibson wyreżyserował w 2006 r., jest jedną z nielicznych produkcji kinowych opowiadających o zagadkowej cywilizacji Majów. Film, dość wiernie odwzorowujący rytuały i historię wspomnianej kultury, wzbudził zarówno kontrowersje, jak i zachwyt wśród filmowców takich jak Martin Scorsese, Quentin Tarantino czy Spike Lee. Dzieło można obejrzeć w TVP VOD.

ZOBACZ: „Apocalypto” w TVP VOD

Łapa Jaguara (Rudy Youngblood) jest młodym wojownikiem i członkiem pokojowo nastawionego do świata plemienia żyjącego w dżungli. Ma żonę o imieniu Siedem (Dalia Hernandez), z którą wspólnie spodziewają się dziecka. Pewnego dnia mężczyzna wybiera się razem z ojcem Krzemienne Niebo (Morris Birdyellowhead) i swoimi kompanami na polowanie. Tuż po złowieniu zwierzyny wszyscy wracają do wioski, ale po drodze ich niepokój wzbudzają napotkani ludzie uciekający przed wojną i zniszczeniami.


Następnego ranka na wioskę napada oddział Majów, któremu przewodzi Zerowy Wilk (Raoul Max Trujillo). Mężczyźni z plemienia zostają zamordowani przez brutalnego wojownika nazywanego Środkowe Oko (Gerardo Taracena). Łapa Jaguara ukrywa swoją żonę i nowo narodzonego synka, a następnie zostaje schwytany i zmuszony do długiego marszu przez dżunglę. Mija po drodze zniszczone wioski i ludzi trawionych nieznaną chorobą. Napotyka również tajemniczą dziewczynkę, która przepowiada koniec cywilizacji Majów.


Tuż po dotarciu do celu Łapa Jaguara i inni jeńcy mają być złożeni w ofierze bogom. Życie wojownika zostaje oszczędzone wskutek przypadku. W momencie, kiedy ma zostać zabity, dochodzi bowiem do zaćmienia słońca. To nie oznacza jednak, że przeżyje. Ma bowiem zostać celem ćwiczebnym dla strzelców. Niespodziewanie udaje mu się uciec i zabić jednego z oprawców. Teraz zrobi wszystko, aby wrócić do ukochanej i dziecka, ale po piętach depcze mu pościg rozwścieczonych wrogów.

„Majowie byli dla nas o wiele bardziej interesujący”

Film Mela Gibsona powstał z powodu zainteresowań reżysera, który jest pasjonatem historii, w szczególności starożytnej i średniowiecznej. Pomysł na „Apocalypto” opracował razem ze scenarzystą i współproducentem „Pasji” Farhadem Safinią.


Zaczęliśmy rozmawiać o tym, co robić dalej, a mówiąc konkretniej, spędziliśmy dużo czasu na dyskusji o filmach akcji. Rozmowy te w zasadzie przekształciły się w szkielet »Apocalypto«”. Chcieliśmy nakręcić obraz o pościgu, tak naprawdę nie faszerując go technologią czy maszynami, ale rozbierając do najbardziej intensywnej formy, jaką jest człowiek walczący o życie, a jednocześnie wracający do czegoś, co jest dla niego ważne” – powiedział Safinia w jednej z rozmów.


Nieco dalej dodał, że mieli do wyboru ukazanie w swojej historii obrzędów i zwyczajów Azteków lub Majów. 

,,

Majowie byli dla nas o wiele bardziej interesujący. Możesz wybrać cywilizację krwiożerczą lub pokazać cywilizację Majów, która była tak wyrafinowana, posiadająca ogromną wiedzę z zakresu medycyny, nauki, archeologii i inżynierii. Jednak tu także trzeba naświetlić ich brutalną naturę i rytualne okrucieństwo, które praktykowali. O wiele ciekawszy byłby świat, w którym można byłoby zbadać, co się stało z ich cywilizacją


– zauważył scenarzysta.


Filmowcy zdecydowali jednocześnie, że dialogi będą prowadzone w języku Majów używanym na półwyspie Jukatan. „Myślę, że usłyszenie innego języka pozwala widzowi całkowicie zawiesić własną rzeczywistość i wciąga go w świat filmu. A co ważniejsze, kładzie to również nacisk na kinową oprawę wizualną, która jest swego rodzaju uniwersalnym językiem serca” – wyjaśnił Gibson.

„Przesiąknięty adrenaliną”

Film okazał się kasowym sukcesem i zarobił ponad 120 mln dolarów w kinach na całym świecie. Tym samym jego zysk wyniósł około 80 mln dolarów. W większości zebrał pozytywne recenzje od krytyków, choć jednocześnie wzbudził wiele kontrowersji. „To znakomicie sfilmowany, choć bezlitośnie krwawy film o niegdyś wielkiej cywilizacji” – napisano w krytycznym konsensusie portalu Rotten Tomatoes.


Z kolei Michael Medved przyznał „Apocalypto” ocenę maksymalną, nazywając obraz Gibsona „przesiąkniętym adrenaliną filmem o pościgu”, który jest również „porywającym doświadczeniem wizualnym”. Produkcja wzbudziła entuzjazm również u kilku wybitnych reżyserów. Martin Scorsese pochwalił ją i określił jako „wizję”. „Wiele dzisiejszych obrazów nie porusza tak niepokojących obszarów jak ten, mówiący o znaczeniu przemocy dla utrwalenia tego, co nazywa się cywilizacją. Podziwiam obraz Mela za szczerość, ale także za siłę i kunszt realizacji”.


Quentin Tarantino w swojej ocenie posunął się jeszcze dalej niż twórca znakomitych filmów, takich jak „Chłopcy z ferajny” czy dostępny w TVP VOD „Wilk z Wall Street”. „Myślę, że to arcydzieło. To był prawdopodobnie najlepszy i najbardziej artystyczny film roku” – powiedział reżyser. Jeszcze pochlebniejszą ocenę wystawił Edward James Olmos: „Czuje się całkowicie zaskoczony. To prawdopodobnie najlepszy film, jaki widziałem od lat. Jestem pod wrażeniem”.


Także Spike Lee nie szczędził produkcji pochwał, a następnie w 2013 r. umieścił „Apocalypto” na swojej prywatnej liście najważniejszych filmów wszech czasów. To samo uczynił kilka lat później brytyjski reżyser Edward Wright. Co ciekawe, obraz bardzo spodobał się również Meksykanom. W specjalnie przeprowadzonej ankiecie 80 procent respondentów mieszkających w Meksyku stwierdziło, że jest to produkcja dobra lub bardzo dobra.


Amerykańska Akademia Filmowa uznała, że „Apocalypto” zasługuje na nominacje do Oscara. Film walczył w kategoriach: najlepsza charakteryzacja, najlepszy dźwięk i najlepszy montaż dźwięku. Złotego rycerzyka nie udało mu się zdobyć, ale otrzymał szereg innych prestiżowych nagród i kolejnych nominacji do nich na całym świecie.


RS


Źródła:


Nicole Sperling. With help from a friend, Mel cut to the chase. The Washington Post (15.12.2006)

Apocalypto First Look. WildAboutMovies.com (26.05.2007)

Robert W. Welkos Gibson dives in. Los Angeles Times (13.11.2006)

Interview with Quentin Tarantino, FilmInk, 01.08.2007

Więcej na ten temat