MOTO

Tunele drogowe w Europie - rekordziści długości

Najdłuższe tunele w Europie
Najdłuższe tunele w Europie

Przejazd najdłuższymi tunelami drogowymi to niezwykłe przeżycie - te cuda inżynierii drogowej mają wyjątkowe konstrukcje i często są atrakcją samą w sobie. Tak się składa, że najdłuższy tunel drogowy w Europie jest także najdłuższym tunelem na świecie. Co prawda polskie tunele na tym tle wypadają przeciętnie, ale w ostatnim czasie także u nas przybyło kilka takich konstrukcji.

Europejskie tunele drogowe podlegają surowym normom bezpieczeństwa określonym w dyrektywie 2004/54/WE. Wszystkie długie tunele wyposażone są w systemy wentylacji, oświetlenia awaryjnego, punkty alarmowe, systemy przeciwpożarowe oraz centra kontroli ruchu. Regularnie przeprowadzane są ćwiczenia służb ratowniczych i kontrole stanu technicznego.

Najdłuższy tunel w Polsce

Najdłuższym tunelem w Europie jest tunel Św. Gotarda o długości, bagatela, 57,1 km. Przebiega pod Alpami Szwajcarskimi, łącząc miejscowości Erstfeld i Bodio, otwarto go w 2016 roku. Jest to jednak tunel kolejowy, który w najgłębszym miejscu znajduje się 2300 metrów pod powierzchnią ziemi. Jest to nie tylko najdłuższy tunel w Europie, ale również najdłuższy i najgłębszy tunel kolejowy na świecie. Pociągi mogą w nim osiągać nawet 275 km/h, ale ze względów bezpieczeństwa dopuszczalna prędkość w tunelu to 230 km/h. Koszt tej budowli to ponad 12 miliardów franków szwajcarskich, czyli około 57 miliardów złotych. Najdłuższym tunelem drogowym w Europie jest Tunel Lærdal w Norwegii, o długości 24,51 kilometra. Łączy on miejscowości Lærdal i Aurland, stanowiąc część drogi E16. Został otwarty w 2000 roku i jest przykładem nowatorskich rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W tunelu zastosowano specjalne oświetlenie i kolorystykę ścian, które zapobiegają monotonii podczas długiej jazdy. Zamiast wyjść ewakuacyjnych zastosowano specjalne wnęki, w których można schronić się w razie pożaru. Przejazd tym tunelem zajmuje około 20 minut. Drugim co do długości tunelem drogowym w Europie jest tunel Św. Gotarda - dozwolona maksymalna prędkość przejazdu to 80 km/h, a czas podróży wynosi około 14 minut. W swoim czasie (otwarto go w 1980 roku, budowę rozpoczęto 10 lat wcześniej) była to najdłuższa tego typu budowla na świecie - pod ziemią kierowcy przejeżdżają odcinek o długości 16,9 km. Rocznie pokonuje go około 6 milionów pojazdów.
W ostatnim czasie w Polsce pojawiły się dwa tunele o bardzo zbliżonej długości. Pierwszy otwarto ponad 3 lata temu i znajduje się w ciągu drogi S2 na terenie Warszawy. Mierzy 2355 m długości i jest najdłuższym tunelem w Polsce - warto wspomnieć, że na całym jego odcinku funkcjonuje pomiar średniej prędkości przejazdu, a ograniczenie wynosi 80 km/h. Część drogi biegnie pod warszawską linią metra i w najgłębszym miejscu znajduje się 21 metrów pod ziemią. Najdłuższym tunelem drogowym poza miastem w Polsce jest ten otwarty w sierpniu tego roku, który jest częścią drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Mierzy 2,3 km długości, a przejazd nim, zgodnie z obowiązującym ograniczeniem (80 km/h), zajmuje niecałe dwie minuty. Oprawa świetlna tunelu automatycznie dostosowuje się do natężenia światła na zewnątrz, by wzrok kierowców nie doznał szoku podczas wjazdu.
Więcej na ten temat