Jazda po rondzie stanowi dla wielu kierowców trudną sztukę. Jak ją opanować? W tym materiale przypomnimy najważniejsze zasady ruchu drogowego obowiązujące na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym. Opowiemy też o zmianie pasa ruchu, pierwszeństwie czy kierunkowskazach.
W Polsce zbudowanych zostało blisko 7,5 tys. rond. Mniej więcej od końca lat 90. XX wieku ten typ łączenia szlaków stał się szczególnie popularny. Za taką sytuację odpowiada specyfika skrzyżowania o ruchu okrężnym. Bo ma ono redukować kolizyjność połączeń dróg i poprawiać bezpieczeństwo, a jednocześnie poprawiać płynność ruchu.
Rondo a przepisy. Jak prawidłowo jeździć po rondzie?
Idea wyznaczania rond jest szczytna. Niestety gorzej z nimi bywa w praktyce. Bo kierowcy nie zawsze znają lub pamiętają zasady poruszania się po nich. Jeszcze gorzej wygląda natomiast sytuacja z zasadami ruchu drogowego. Bo przepisy właściwie milczą na temat tego typu skrzyżowania. To skazuje kierowców na konieczność interpretowania przepisów. A z nich można wywnioskować kilka reguł.
- Kierowca, który chce zjechać z ronda pierwszym lub drugim zjazdem, powinien zająć prawy pas ruchu.
- Kierowca, który chce zjechać z ronda trzecim lub czwartym zjazdem, powinien zająć pas lewy.
- Na rondzie turbinowym należy stosować się do kierunków jazdy wskazanych dla danego pasa ruchu przed skrzyżowaniem. Po wjechaniu na rondo często nie będzie już możliwości zmiany pasa ruchu. Przeszkodzi w tym linia ciągła.
- Na rondzie z sygnalizacją świetlną pojawiają się często pasy kierunkowe. To strzałki wyznaczone na jezdni pokazują kierunek, w którym można pojechać z danego pasa ruchu.
- Tramwaj po wjechaniu na rondo bez sygnalizacji świetlnej ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami.
Kto ma pierwszeństwo na rondzie?
Rondo teoretycznie jest typem skrzyżowania równorzędnego. Na zasadzie prawej dłoni pierwszeństwo powinny mieć zatem te auta, które na skrzyżowanie wjeżdżają. Przed wjazdem na ronda w Polsce zawsze stawia się jednak znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tablica ta zmienia reguły. Sprawia, że pierwszeństwo przejazdu uzyskują pojazdy, które dookoła wyspy już jadą. Wjeżdżający muszą im ustąpić.
Powyższe zasady zmieniają się w jednym przypadku. Wtedy, gdy rondo zostanie wyposażone w sygnalizację świetlną. W takim przypadku to światła będą wyznaczać kierunki jazdy z pierwszeństwem przejazdu.
Kierunkowskazy na rondzie. Kiedy włączać?
Kierunkowskaz na rondzie jest potrzebny przede wszystkim w trzech sytuacjach. Mowa o scenariuszu, w którym:
- kierujący chce zasygnalizować opuszczanie skrzyżowania. Migacz włącza się wtedy na wysokości jezdni poprzedzającej tą, którą prowadzący chce opuścić skrzyżowanie.
- kierujący musi zmienić na rondzie pas ruchu. Bo np. porusza się pasem lewym, a jezdnia w którą chce zjechać, składa się tylko z jednego pasa.
- kierujący ma do czynienia z rondem z sygnalizacją świetlną. Tu można np. sygnalizować przysłowiowy manewr "skrętu w lewo". Chodzi o to, aby kierowcy jadący z tyłu poznali zamiary kierowcy.
Oddzielną kwestią jest sygnalizowanie "skrętu w lewo" przed rondem. Po pierwsze dlatego, że na rondzie nie da się skręcić w lewo. Z tego skrzyżowania zawsze zjeżdża się na prawą stronę. Po drugie dlatego, że często wyspa zasłania pojazd. W efekcie kierujący nadjeżdżający z przeciwnego kierunku i tak nie dostrzegą kierunkowskazu. Ten nie będzie zatem stanowił dla nich żadnej informacji.