Kierowcy starej daty zazwyczaj mówią, że lewy pas na drodze dwupasmowej jest pasem do szybkiej jazdy. Czy takie pojęcie w polskich przepisach funkcjonuje? I jaki tak właściwie jest status lewego pasa ruchu?
Potoczne rozumowanie układu jezdni dwupasmowej jest proste. Jak ktoś chce jechać wolno, powinien zająć pas prawy. W sytuacji, w której chce jechać szybko, czeka na niego pas lewy. Pogląd nie znajduje jednak żadnego odzwierciedlenia w przepisach czy nawet zwyczajach prawnych. Bo prawo o ruchu drogowym zupełnie inaczej patrzy na tą sytuację drogową.
Do czego służy lewy pas na drodze dwupasmowej?
Podstawowym elementem wykładni w tym przypadku jest art. 16 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który stwierdza że "kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny". I to odnosi się nie tylko do kierunkowości poszczególnych części jezdni. Oznacza także, że na drodze dwupasmowej prowadzący powinien poruszać się jak najbliższej prawej krawędzi.
Oczywiście powyższa zasada wcale nie jest dogmatyczna. W przeciwnym razie doprowadziłaby do paradoksu. W nim na pasie prawym jechałyby wszystkie auta, a pas lewy stałby pusty. To byłby bezsens. Kiedy zatem pojazd może wjechać na pas lewy? Scenariusze takie są trzy. Po pierwsze wtedy, gdy chce wykonać manewr wyprzedzania samochodu, który wolno porusza się pasem prawym. Po drugie wtedy, gdy pas prawy z uwagi na natężenie ruchu jest zapchany. Po trzecie wtedy, gdy za chwilę kierowca wykona manewr skrętu w lewo. Tym samym poprawie ustawia pojazd na jezdni przed skręceniem.
Lewy pas to pas do szybkiej jazdy?
Powyższa sytuacja jasno pokazuje, że lewym pasem należy poruszać się raczej incydentalnie. Nie jest zatem żadnym pasem do jazdy szybkiej. Takiego pojęcia nie ma w przepisach. Z drugiej strony nie jest też pasem, po którym można uparcie jechać długimi kilometrami z niską prędkością. Takie zachowanie również nie jest zgodne z prawem i może oznaczać tamowanie ruchu lub tworzenie zagrożenia dla jego bezpieczeństwa.
Podczas oceny statusu lewego pasa ruchu na drodze dwupasmowej potrzebny jest zatem rozsądek. Jeżeli kierowca łamie przepisy i pędzi tą częścią jezdni, nie bądźcie szeryfami. Dla własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa wszystkich nie zajeżdżajcie mu drogi. Gdy pojazd wlecze się pasem lewy, nie popędzajcie go długimi, lewym migaczem czy podjeżdżając mu na zderzak. Bo to bezpieczne również nie jest. A do tego naraża was na mandat karny. A do tego w sytuacji, w której droga jest pusta, zajmijcie pas prawy.
Ile wynosi mandat za jazdę lewym pasem?
Jazda lewym pasem, gdy droga jest pusta to wykroczenie. To samo dotyczy przypadku, w którym kierowca tamuje ruch na tej części jezdni, czy popędzając innego prowadzącego, siedzi mu na zderzaku. Wielość sytuacji oznacza też spore możliwości w kwestii kwalifikacji czynu. Dlatego na lewym pasie można dostać:
- od 20 do 500 zł mandatu i 2 punkty karne za tamowanie ruchu,
- od 300 do 500 zł mandatu i 5 punktów karnych za niezachowanie wymaganego minimalnego odstępu,
- od 20 do 3000 zł mandatu i 2 punkty karne za jazdę lewym pasem w sytuacji, w której droga jest pusta.