MOTO

Awaria tego elementu to wydatek nawet kilkunastu tysięcy zł. Jak dbać o rozrząd?

Wymiana rozrządu napędzanego paskiem to stosunkowo niewielki koszt. Fot.shutterstock.com
Wymiana rozrządu napędzanego paskiem to stosunkowo niewielki koszt. Fot.shutterstock.com
podpis źródła zdjęcia

Rozrząd to jeden z najważniejszych elementów układu napędowego w aucie. Układ rozrządu steruje dopływem powietrza do cylindrów silnika oraz odpowiada za usuwanie spalin. W przypadku samochodowych wyposażonych w rozrząd napędzany paskiem konieczna jest wymiana tego elementu, zwykle co 60-120 tysięcy kilometrów. Jak dbać o rozrząd, aby nie doszło do poważnej, a w konsekwencji drogiej awarii?

System ten wykorzystuje ruch obrotowy wału korbowego do precyzyjnego otwierania i zamykania zaworów, co zazwyczaj realizowane jest przez pasek lub łańcuch rozrządu. W niektórych konstrukcjach silników rozrząd pełni dodatkowe funkcje, napędzając także pompę wody, pompę oleju, a w pewnych rozwiązaniach również aparat zapłonowy.

Rozrząd napędzany paskiem lub łańcuchem – różnice i objawy zużytego rozrządu

To pytanie zadaje sobie wielu kierowców, którzy chcą zadbać o długotrwałą i bezawaryjną pracę swojego samochodu. Prawidłowa konserwacja rozrządu w samochodzie jest kluczowym elementem utrzymania niezawodności i długowieczności silnika. Prawidłowo działający rozrząd zapewnia optymalne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się bezpośrednio na osiągi silnika i jego żywotność. Zaniedbanie tego układu może prowadzić do poważnych i kosztownych awarii.


Regularna kontrola stanu rozrządu i wymiana tego elementu zgodnie z zalecenia producenta oszczędzi poważnych awarii – jeśli dojdzie bowiem do nawet niewielkiego odchylenia konsekwencje będą poważne, z uszkodzeniem głowicy silnika włącznie. To zazwyczaj oznacza „śmierć” jednostki napędowej i konieczność jej wymiany.


Kierowcy powinni zwracać szczególną uwagę na charakterystyczne objawy zużycia układu rozrządu, takie jak nietypowe dźwięki podczas pracy silnika, problemy z rozruchem czy nierówna praca na biegu jałowym.


W praktyce spotykamy dwa rodzaje rozrządu: napędzany paskiem lub łańcuchem. Pasek rozrządu wymaga regularnej wymiany według zaleceń producenta, zazwyczaj co 60-120 tysięcy kilometrów. Jest on bardziej podatny na zużycie i wymaga częstszej kontroli, jednak koszty jego wymiany są zwykle niższe niż w przypadku łańcucha. Podczas wymiany paska rozrządu warto jednocześnie wymienić napinacz i rolki prowadzące, co zapewni kompleksową ochronę układu.


Wymiana paska rozrządu kosztuje zwykle od kilkuset do maksymalnie około 2000 zł. Przy okazji tego zabiegu często zachodzi konieczność kupienia również nowej pompy wody, a także tak zwanych wariatorów, czyli kół sterujących zmiennymi fazami rozrządu.

Łańcuch rozrządu. Co ile wymieniać?

Łańcuch rozrządu teoretycznie powinien wytrzymać cały okres eksploatacji silnika, jednak wymaga regularnej wymiany oleju silnikowego wysokiej jakości. W przypadku awarii łańcucha rozrządu naprawa jest zazwyczaj droższa niż wymiana paska. Właściciele samochodów z łańcuchem rozrządu powinni szczególnie zwracać uwagę na niepokojące dźwięki świadczące o jego rozciągnięciu – na przykład grzechotanie czy metaliczne dzwonienie, szczególnie w czasie, gdy silnik nie osiągnął jeszcze swojej temperatury roboczej. Trwałość łańcucha rozrządu często wynosi nawet 300-400 tysięcy kilometrów, a więc praktyce tyle, ile wynosi długość „życia” samochodu.


Jeśli jednak dojdzie do rozciągnięcia łańcucha, to koszt takiej awarii może być dotkliwy i zamknąć się w kwocie nawet kilkunastu tysięcy złotych.

Jak dbać o rozrząd w aucie?

Aby maksymalnie wydłużyć okres eksploatacji układu rozrządu, warto stosować się do kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim należy regularnie wymieniać olej silnikowy zgodnie z zaleceniami producenta, a czasem nawet częściej, szczególnie, jeśli autem najczęściej jeździmy na krótkich dystansach. Bardzo ważne jest również unikanie gwałtownego przyspieszania przy zimnym silniku (więcej o tym, dlaczego to niebezpieczne dla silnika piszemy TUTAJ), gdy olej nie osiągnął jeszcze swojej temperatury roboczej. Pod żadnym pozorem nie wolno przekraczać terminów dotyczących wymiany paska rozrządu podanych przez producenta w instrukcji obsługi.

Dbanie o rozrząd, podobnie jak regularna kontrola innych ważnych elementów układu napędowego (na przykład filtra DPF), jest ważna, aby zapobiegać kosztownym awariom - zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć.


Więcej na ten temat