Metaliczne stukanie dochodzące z wnętrza jednostki napędowej nigdy nie powinno być dobrym objawem dla kierowcy. Szczególnie jak ma zwiastować efekt spalania stukowego LSPI. Na czym polega to zjawisko i na ile jest groźne dla silnika?
Podstawą pracy każdego silnika napędzanego olejem napędowym, benzyną lub LPG jest proces spalania mieszkanki paliwowo-powietrznej. Kluczowe w tym przypadku jest jednak to, aby do miniaturowego wybuchu doszło we właściwym momencie. Spalanie stukowe polega właśnie na tym, że prawidłowy czas "eksplozji" zostaje zaburzony. To ekstremalnie groźne dla jednostki napędowej.
Na czym polega spalanie stukowe LSPI?
Spalanie stukowe LSPI (Low Speed Pre-Ignition) polega na tym, że mieszkanka paliwowo-powietrzna zapala się w jednym lub w kilku punktach komory spalania na początku suwu sprężania lub pod koniec suwu sprężania. To powoduje rozprężenie mieszanki i drastyczny wzrost ciśnienia. Sytuacja oznacza z kolei po pierwsze znacznie obciąża cieplnie. Po drugie mechanicznie obciąża tłok, korbowód i inne elementy silnika.
Skutkiem spalania stukowego LSPI może być zatem poważne uszkodzenie jednostki napędowej, a w tym zerwanie tłoków lub zaworów, uszkodzenie bloku czy głowicy i przegrzanie. Skala uszkodzeń sprawia, że spalanie stukowe jest w stanie zniszczyć motor. Z uwagi na skalę kosztów nie będzie on nadawał się do naprawy, a raczej wymiany.
Przeczytaj także: Awaria tego elementu to wydatek nawet kilkunastu tysięcy zł. Jak dbać o rozrząd?
Jak rozpoznać spalanie stukowe LSPI?
Spalaniem stukowym dziś są obciążone przede wszystkim wysilone silniki benzynowe małolitrażowe. Downsizing sprawił, że potrafią one pracować z dużą mocą przy niskich prędkościach obrotowych. Jeżeli chodzi o objawy spalania stukowego, te dotyczą przede wszystkim dziwnych dźwięków, które wydobywają się z silnika. Przypominają one nierównomierne, metaliczne stukanie. Stąd nazwa zjawiska. Poza tym długofalowo usterka może objawiać się wzrostem zapotrzebowania na paliwo, nierównomierną pracą jednostki czy szybkim niszczeniem świec zapłonowych.
Co powoduje spalanie stukowe LSPI?
Powodów powstania efektu spalania stukowego może być kilka. Mechanicy najczęściej wymieniają jednak:
- źle ustawiony zapłon,
- zbyt bogatą mieszkankę paliwowo-powietrzną,
- paliwo o zbyt małej liczbie oktanowej,
- zbyt duży stopień sprężania w silniku,
- przegrzanie silnika,
- nagromadzenie osadów w komorze spalania,
- przedostawanie się oleju do komory spalania,
- powstawanie tzw. gorących punktów.
Gorące punkty to często drobinki oleju wpadające do komory spalania przemieszane z sadzą i wapniem wypalonym z oleju. Gromadzą się na stałe na ściankach, a w wyniku kolejnych detonacji dochodzi do ich żarzenia się. Dlatego mogą powodować niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przeczytaj także: Jak jeździć automatem? 5 zasad, które przedłużą życie twojej skrzyni biegów
Jak przeciwdziałać spalaniu stukowemu LSPI?
Spalanie stukowe LSPI jest zjawiskiem świetnie znanym współczesnej motoryzacji. Na tyle znanym, że mechanicy zdążyli wypracować sposoby zapobiegania przedwczesnemu zapłonowi mieszanki paliwowo-powietrznej. Kierowca powinien jednak pamiętać o:
- unikaniu stosowania olejów typu long life, najlepiej zmieniać środek smarny raz w roku lub co 10 do 15 tys. km,
- oleju – w silniku powinien być stosowany taki, który spełniać normę API SN Plus, a więc mieć niskie stężenie wapnia,
- o tym, że do silników, które powinny być zasilane benzyną PB 98, nie można stosować paliwa PB 95.
Piotr Nowak