Moto

Rusza przetarg na nową, ważną drogę. 50 km długości i 5 km tunelu pod Odrą

Podpisano przetarg na budowę 50-kilometrowego odcinka Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Podpisano przetarg na budowę 50-kilometrowego odcinka Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Fot. Ministerstwo Infrastruktury
podpis źródła zdjęcia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła postępowanie przetargowe na wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak nazwał tę inwestycję jedną z najważniejszych decyzji drogowych tego roku, na którą czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego.

"Nasz region został wreszcie dostrzeżony przez rząd. Ta droga otworzy zupełnie nowy rozdział w historii Szczecina. Czekaliśmy na nią od 30 lat" - podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.


Nowa trasa o długości blisko 50 km zostanie podzielona na trzy odcinki realizacyjne:

- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

- Dołuje – Police (11,9 km)

- Police – Goleniów (23,4 km)


Najbardziej imponującym elementem inwestycji będzie dwunawowy tunel pod Odrą o długości 5 km w rejonie Polic, który stanie się najdłuższym tunelem drogowym w Polsce. Tunel będzie drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine), a jego średnica zewnętrzna wyniesie prawie 15 metrów. Konstrukcja zejdzie maksymalnie 51 metrów poniżej poziomu terenu, z jezdnią położoną na głębokości do 45 metrów.


Przeczytaj także: Jak prawidłowo przewieźć choinkę autem?

Zachodnia Obwodnica Szczecina ważna dla regionu

Zachodnia Obwodnica Szczecina znacząco usprawni komunikację w regionie. Odciąży bowiem obecnie przeciążone drogi A6, S3 i S6 omijające Szczecin od południa i wschodu, a także skróci drogę z Polic do węzła Goleniów Północ z obecnych 58 km do zaledwie 23 km. Wyprowadzi też z centrum Szczecina znaczącą część ruchu samochodowego, w tym transport do zakładów chemicznych w Policach.


Zgodnie z planami GDDKiA odcinki Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police mają zostać ukończone w 2028 roku, a odcinek Police – Goleniów, ze względu na budowę tunelu, zostanie oddany do użytku w 2032 roku


Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą odpowiedzialni zarówno za opracowanie projektów wykonawczych, jak i realizację robót budowlanych.


Przeczytaj także: Nowe, wyjątkowe auta dla polskiej policji

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat