Moto

Kiedy opony trzeba wymienić na nowe? Tych objawów nie ignoruj

Policjant sprawdzający podczas kontroli drogowej stan przedniej opony w srebrnym Fordzie Focusie
Kiedy opony trzeba wymienić na nowe? Tych objawów nie ignoruj (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Opony często są ignorowane przez kierowców. A to poważny błąd. Bo tylko przy ich pomocy pojazd styka się z asfaltem. Bez nich nie poradzi sobie żaden asystent trakcyjny. Skąd kierowca ma wiedzieć, kiedy opony trzeba wymienić na nowe? Jest kilka objawów.

Przeciętny samochód rodzinny w XXI wieku waży jakiś półtorej tony. Dysponuje zazwyczaj stadem 150 koni mechanicznych. Bezpieczeństwo? W tym kontekście warto rozmawiać nie tylko o systemach obowiązkowych czy strefach zgniotu. Bo elementem codziennego bezpieczeństwa podróży są opony. To za ich sprawą pojazd może przekazać moc na drogę, zatrzymać się czy utrzymać w zakręcie. To jedyny punkt styku z drogą. Dlatego jakość tego styku jest tak ważna.

Wymiana opon na nowe – co mówi prawo?

Przepisy odnoszą się do kwestii opon w samochodzie głównie w postaci rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Co stwierdza ten akt prawny? Wskazuje przede wszystkim na trzy warunki, którym musi odpowiadać ogumienie. Pojazd nie może zostać wyposażony:

 

  • w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi,
  • w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon niezaopatrzonych w takie wskaźniki, o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm,
  • w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę.

 

Przeczytaj także: Czy można dostać mandat za naklejkę na szybie? Kiedyś kara groziła za jej brak. Dziś odwrotnie

Wymiana opon na nowe – co mówią specjaliści?

Specjaliści z rynku oponiarskiego do punktów wskazanych przepisami dokładają jeszcze kilka porad. Zwracają bowiem uwagę na to, że:

 

  • wskazana przepisami wysokość bieżnika na poziomie 1,6 mm to dużo za mało. Dla opon letnich powinna ona wynosić co najmniej 3 mm, a zimowych nawet 4 mm.
  • kluczowy jest także wiek opony. Jeżeli ogumienie zostało wyprodukowane wcześniej, niż dekadę temu, pomimo np. dobrego stanu bieżnika należy je wycofać z eksploatacji.
  • dyskwalifikujące są także wszelkiej maści guzy na ścianie bocznej czy bieżniku.
  • wymianę należy rozważyć także w przypadku, w którym stopka opony jest uszkodzona lub zdeformowana.

 

Specjaliści z rynku oponiarskiego zalecają także, aby podczas zakupu nowego kompletu, skupiać się przede wszystkim na klasie średniej i premium. To modele, które zapewniają najbardziej zaawansowane rozwiązania w zakresie mieszanki gumowej i konstrukcji bieżnika.

 

Przeczytaj także: Czy można stracić prawo jazdy za alimenty? Odpowiedź zaskakuje

Ile wynosi mandat za jazdę na zużytych oponach?

W sytuacji, w której policjanci podczas kontroli drogowej stwierdzą zużycie opon, uznają że pojazd nie spełnia warunków technicznych. Pierwszym skutkiem takiej sytuacji stanie się zablokowanie dowodu rejestracyjnego samochodu w bazie CEPiK. Powiem więcej, funkcjonariusze mogą nawet wycofać auto z ruchu. Poza tym kierujący powinien się liczyć z otrzymaniem mandatu karnego. Ten będzie opiewał na kwotę sięgającą nawet 3000 zł. Choć kwota grzywny zostanie wybrana z przedziału od 20 do 3000 zł.

 

Kluczowe jest to, że o pojawieniu się kary w czasie kontroli drogowej wcale nie decydują pomiary czy wnikliwa kontrola. Policjantowi wystarczy ocena wzrokowa i uzasadnione przypuszczenie. Na tej podstawie może zacząć wyciągać konsekwencje w stosunku do kierującego.

Więcej na ten temat