MOTO

Prawo jazdy od 17. roku życia i ostrzejsze kary dla piratów - nowe przepisy od 2025 roku?

prawo jazdy
prawo jazdy
podpis źródła zdjęcia

Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało pakiet zmian w przepisach ruchu drogowego, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Podczas konferencji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów minister Dariusz Klimczak, wspólnie z ministrem sprawiedliwości Adamem Bodnarem i ministrem spraw wewnętrznych Tomaszem Siemoniakiem, przedstawił kluczowe zmiany w przepisach.

Jedną z najważniejszych nowości jest możliwość uzyskania prawa jazdy już w wieku 17 lat. Młodzi kierowcy będą jednak podlegać specjalnym ograniczeniom - przez pierwsze pół roku lub do ukończenia 18 lat będą musieli jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Opiekun musi mieć ukończone 24 lata, posiadać prawo jazdy kategorii B od minimum 5 lat i wykazać się nienaganną historią jazdy. Co istotne, prawo jazdy uzyskane w wieku 17 lat będzie ważne wyłącznie na terenie Polski. Projekt wprowadza również dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców, podczas którego będą obowiązywać ich surowsze ograniczenia. W tym czasie nie mogą przekraczać prędkości 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza terenem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradach i drogach ekspresowych. Dodatkowo będzie ich obowiązywał całkowity zakaz prowadzenia pod wpływem alkoholu oraz świadczenia usług taksówkarskich.

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h - także poza miastem

Ministerstwo proponuje także zaostrzenie kar za przekroczenie prędkości. Prawo jazdy będzie odbierane za przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h również poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - a więc z wykluczeniem autostrad i dróg ekspresowych. Drastycznie wzrosną też konsekwencje jazdy pomimo zatrzymanego prawa jazdy - zamiast dotychczasowego przedłużenia zakazu do 6 miesięcy, kierowca straci uprawnienia na 5 lat. Nowelizacja przewiduje również ograniczenie możliwości redukcji punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia, takie jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw postulatom rolników, zwiększono dozwoloną prędkość ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h, uwzględniając postęp technologiczny w tej dziedzinie. Projekt ustawy został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu i będzie poddany konsultacjom publicznym. Planowane przyjęcie przez Radę Ministrów ma nastąpić w pierwszym kwartale 2025 roku, po czym trafi do Sejmu.
Więcej na ten temat