Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje nowy program dopłat do samochodów elektrycznych, który ma zastąpić dotychczasową wersję "Mój elektryk". Co ciekawe, tym razem pieniądze popłyną z Krajowego Planu Odbudowy, a pula środków jest naprawdę imponująca - ponad 1,6 miliarda złotych! W programie Mój elektryk 2.0 będzie można otrzymać nawet 40 000 zł.
Program wprowadza kilka ciekawych rozwiązań w kwestii dofinansowania. Osoby fizyczne kupujące auto elektryczne mogą liczyć na podstawową dotację w wysokości 18 750 zł, do której doliczyć można dodatkowe bonusy: 10 000 zł za złomowanie starego samochodu oraz 11 250 zł, jeśli roczny dochód wnioskodawcy nie przekracza 120 tysięcy złotych. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego struktura wsparcia wygląda nieco inaczej - podstawowa kwota to 30 000 zł, a za spełnienie dodatkowych warunków (złomowanie auta i kryterium dochodowe) można otrzymać po 5000 zł.
Przedsiębiorcy również mogą liczyć na atrakcyjne wsparcie - w ich przypadku podstawowa dotacja wynosi 30 000 zł, a za złomowanie starego pojazdu otrzymają dodatkowe 10 000 zł. Co istotne, program uwzględnia także wcześniejsze działania proekologiczne - warunek złomowania zostanie uznany za spełniony, jeśli auto zostało zezłomowane w ciągu ostatnich 5 lat.
Kiedy ruszą wypłaty w programie Mój elektryk 2.0?
Program jest elastyczny jeśli chodzi o formę nabycia pojazdu - dofinansowanie będzie można otrzymać zarówno na zakup, jak i leasing czy długoterminowy wynajem samochodu zeroemisyjnego. Harmonogram wdrażania jest już ustalony - program ma wystartować do końca 2024 roku, a wypłaty będą realizowane w dwóch transzach: 25% środków do drugiego kwartału 2025 roku, a pozostałe 75% do drugiego kwartału 2026 roku. Obecnie trwają konsultacje społeczne projektu, w ramach których można zgłaszać swoje uwagi i sugestie. Warto jednak pamiętać, że niektóre elementy programu są "nie do ruszenia" - wynikają bowiem bezpośrednio z decyzji Rady Unii Europejskiej. Dotyczy to między innymi formy wsparcia, wysokości dofinansowania czy rodzaju premiowanych pojazdów. Wszystkich zainteresowanych NFOŚiGW zachęca do przesyłania swoich uwag na specjalny adres mailowy, z odpowiednim oznaczeniem w tytule wiadomości.Więcej na ten temat