MOTO

Niebawem rusza program "Mój elektryk 2.0". Dofinansowanie to nawet 40 000 zł

Program Mój elektryk 2.0 od 2025 roku
Program Mój elektryk 2.0 od 2025 roku

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje nowy program dopłat do samochodów elektrycznych, który ma zastąpić dotychczasową wersję "Mój elektryk". Co ciekawe, tym razem pieniądze popłyną z Krajowego Planu Odbudowy, a pula środków jest naprawdę imponująca - ponad 1,6 miliarda złotych! W programie Mój elektryk 2.0 będzie można otrzymać nawet 40 000 zł.

Program wprowadza kilka ciekawych rozwiązań w kwestii dofinansowania. Osoby fizyczne kupujące auto elektryczne mogą liczyć na podstawową dotację w wysokości 18 750 zł, do której doliczyć można dodatkowe bonusy: 10 000 zł za złomowanie starego samochodu oraz 11 250 zł, jeśli roczny dochód wnioskodawcy nie przekracza 120 tysięcy złotych. W przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego struktura wsparcia wygląda nieco inaczej - podstawowa kwota to 30 000 zł, a za spełnienie dodatkowych warunków (złomowanie auta i kryterium dochodowe) można otrzymać po 5000 zł. Przedsiębiorcy również mogą liczyć na atrakcyjne wsparcie - w ich przypadku podstawowa dotacja wynosi 30 000 zł, a za złomowanie starego pojazdu otrzymają dodatkowe 10 000 zł. Co istotne, program uwzględnia także wcześniejsze działania proekologiczne - warunek złomowania zostanie uznany za spełniony, jeśli auto zostało zezłomowane w ciągu ostatnich 5 lat.

Kiedy ruszą wypłaty w programie Mój elektryk 2.0?

Program jest elastyczny jeśli chodzi o formę nabycia pojazdu - dofinansowanie będzie można otrzymać zarówno na zakup, jak i leasing czy długoterminowy wynajem samochodu zeroemisyjnego. Harmonogram wdrażania jest już ustalony - program ma wystartować do końca 2024 roku, a wypłaty będą realizowane w dwóch transzach: 25% środków do drugiego kwartału 2025 roku, a pozostałe 75% do drugiego kwartału 2026 roku. Obecnie trwają konsultacje społeczne projektu, w ramach których można zgłaszać swoje uwagi i sugestie. Warto jednak pamiętać, że niektóre elementy programu są "nie do ruszenia" - wynikają bowiem bezpośrednio z decyzji Rady Unii Europejskiej. Dotyczy to między innymi formy wsparcia, wysokości dofinansowania czy rodzaju premiowanych pojazdów. Wszystkich zainteresowanych NFOŚiGW zachęca do przesyłania swoich uwag na specjalny adres mailowy, z odpowiednim oznaczeniem w tytule wiadomości.
Więcej na ten temat