Moto

Ponad 551 milionów złotych na elektryczne autobusy - rusza kolejny nabór z KPO

Autobus elektryczny. Fot. MAN
Autobus elektryczny. Fot. MAN
podpis źródła zdjęcia

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło rozpoczęcie czwartego naboru wniosków w ramach Krajowego Planu Odbudowy, skierowanego do organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego. Program, którego głównym celem jest wsparcie zakupu zeroemisyjnych autobusów regionalnych, rozpocznie się 7 stycznia i potrwa do 21 stycznia 2025 roku. Na realizację tego przedsięwzięcia przeznaczono znaczącą kwotę przekraczającą 551 milionów złotych.

Kto już skorzystał z finansowania z KPO?

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreśla, że inicjatywa ta stanowi istotny element w walce z wykluczeniem transportowym przy jednoczesnym rozwoju ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. Inwestycja realizowana w ramach KPO "E1.1.2 Zero- i niskoemisyjny transport zbiorowy (autobusy)" przewiduje dofinansowanie sięgające nawet 95 procent wydatków kwalifikowalnych. Program obejmuje nie tylko zakup nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych i wodorowych, ale również sfinansowanie niezbędnej infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów.


Dotychczasowe efekty poprzednich naborów w ramach tej inwestycji są znaczące. W pierwszym naborze podpisano umowy na 20 projektów, które zakładają zakup 146 autobusów niskoemisyjnych i 29 zeroemisyjnych. Drugi nabór przyniósł jeszcze lepsze rezultaty - obecnie finalizowane są umowy na 47 projektów, obejmujących zakup 216 autobusów niskoemisyjnych i 107 zeroemisyjnych. Natomiast w ramach trzeciego naboru, którego lista rankingowa została zatwierdzona 9 grudnia 2024 roku, wsparcie może otrzymać 6 projektów zakładających zakup 23 autobusów zeroemisyjnych.

Kto może otrzymać finansowanie na zakup elektrycznego autobusu?

Program skierowany jest do szerokiego grona beneficjentów, w tym województw, powiatów, związków powiatów, związków powiatowo-gminnych, związków międzygminnych, gmin oraz operatorów publicznego transportu zbiorowego. Co istotne, wsparcie dotyczy wyłącznie transportu pozamiejskiego, w szczególności linii łączących miasta z gminami sąsiadującymi i kolejnymi gminami. Program nie obejmuje komunikacji miejskiej.


Zakupione pojazdy będą wykorzystywane na dwóch typach linii: nowo utworzonych trasach pozamiejskich oraz istniejących połączeniach zagrożonych likwidacją, na przykład z powodu przestarzałego taboru lub nierentowności. To rozwiązanie ma szczególne znaczenie dla zachowania ciągłości komunikacyjnej w regionach zagrożonych wykluczeniem transportowym.


W procesie przyznawania dofinansowania kluczową rolę odgrywają kryteria związane z integracją transportową. Preferowane będą projekty zapewniające połączenia z transportem kolejowym lub miejskim. Dodatkowe punkty można uzyskać za synchronizację rozkładów jazdy różnych środków transportu oraz za korzystanie ze wsparcia w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Wnioskodawcy muszą również przedstawić szczegółową analizę sytuacji transportowej w swoim regionie, ze szczególnym uwzględnieniem dostępności komunikacyjnej.

Tomasz Sarnecki
Więcej na ten temat