Moto

Ford wzywa do serwisu 770 tysięcy aut. Chodzi o wadliwe filtry

Do serwisu zostaną wezwani między innymi właściciele Fordów Kuga
Do serwisu zostaną wezwani między innymi właściciele Fordów Kuga
podpis źródła zdjęcia

Ford rozpoczyna szeroko zakrojoną akcję serwisową dotyczącą modeli z silnikiem Diesla spełniających normę Euro 6. Powodem są problemy z filtrami cząstek stałych (DPF), które powodują, że pojazdy nie przechodzą obowiązkowych testów emisji spalin już podczas pierwszego przeglądu technicznego w Niemczech.

Problem został nagłośniony przez niemiecki automobilklub ADAC w kwietniu 2024 roku, gdy członkowie organizacji zaczęli zgłaszać przypadki niezdanych testów emisji w pojazdach zaledwie trzyletnich. Właściciele aut musieli wymieniać filtry cząstek stałych na własny koszt, co wiązało się z wydatkiem nawet do 3000 euro.

Akcja serwisowa Forda - których modeli dotyczy?

Według Federalnego Urzędu ds. Transportu Samochodowego akcja obejmie łącznie 768 927 pojazdów na całym świecie, w tym 164 168 samochodów w Niemczech. Dotyczy wszystkich modeli marki - od małej Fiesty po dostawczego Transita.


Ford zapowiada, że od końca 2024 roku będzie sukcesywnie informował właścicieli o szczegółach akcji serwisowej. W pierwszej kolejności do warsztatów zostaną zaproszone egzemplarze modelu Kuga wyprodukowane od lipca 2019 roku. Serwisy przeprowadzą aktualizację oprogramowania sterującego pracą układu oczyszczania spalin, a w razie potrzeby wymienią również filtr DPF.


Przeczytaj także: Limit prędkości na włoskiej autostradzie to 130 lub 150 km/h. Od czego zależy?


Producent zobowiązał się do pokrycia 100% kosztów wymiany filtrów właścicielom, którzy już wcześniej musieli przeprowadzić taką naprawę na własny koszt. Warunkiem jest przestrzeganie harmonogramu przeglądów serwisowych. Nawet jeśli filtr został już wymieniony, konieczna będzie wizyta w serwisie w celu aktualizacji oprogramowania.


Według dyrektora technicznego ADAC, Reinharda Kolke, przyczyną problemów jest najprawdopodobniej wadliwe oprogramowanie powodujące zbyt wysokie temperatury podczas procesu regeneracji filtra DPF, co prowadzi do jego uszkodzenia.


Warto przypomnieć, że od 1 lipca 2023 roku w Niemczech obowiązują nowe normy dotyczące pomiaru emisji cząstek stałych dla silników Diesla Euro 6. Dopuszczalny limit wynosi 250 000 cząstek/cm³, podczas gdy sprawne filtry osiągają wartości około 10 000 cząstek/cm³. Niespełnienie tych norm skutkuje niezaliczeniem przeglądu technicznego.


Przeczytaj także: Ford Explorer w teście wideo

Tomasz Sarnecki

Więcej na ten temat