Tylko 9% - tyle wynosi stopień realizacji obowiązku instalacji stref ładowania dla samochodów elektrycznych wzdłuż bazowej sieci TEN-T, który powinien zostać wypełniony do 2025 roku. Najnowsze dane z "Licznika AFIR" pokazują, że mimo systematycznego rozwoju infrastruktury ładowania, Polska jest daleka od wypełnienia unijnych wymogów.
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) opublikowało właśnie zaktualizowane dane dotyczące realizacji wymogów rozporządzenia AFIR. Wyniki nie napawają optymizmem - szczególnie jeśli spojrzymy na długoterminowe cele.
Jedynym pozytywnym aspektem jest realizacja wymogów dotyczących łącznej mocy stacji ładowania w perspektywie krótkoterminowej. Jak wskazuje Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, Polska wypełniła już 86% celu wyznaczonego na 2025 rok. Obecnie łączna moc stacji ładowania w kraju wynosi około 293 MW.
Problem pojawia się jednak w dłuższej perspektywie. Do 2030 roku łączna moc stacji powinna wzrosnąć ponad 5-krotnie, a do 2035 roku - aż 12-krotnie. Obecny poziom realizacji tych celów wynosi odpowiednio zaledwie 19% i 8%.
Przeczytaj także: Ford stracił na elektrykach 20 mld zł. A w tym roku straci jeszcze więcej
Szczególnie niepokojąca jest sytuacja związana z infrastrukturą wzdłuż sieci TEN-T. Zgodnie z wymogami AFIR, maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej powinny znajdować się strefy ładowania o mocy minimum 400 kW (do 2027 roku - 600 kW). Realizacja tego celu w Polsce utknęła na poziomie 9% dla roku 2025 i 3% dla roku 2027.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja z infrastrukturą dla pojazdów ciężarowych. Do końca 2027 roku wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T mają funkcjonować strefy ładowania dla eHDV o mocy minimum 2800 kW każda. Obecnie poziom realizacji tego celu wynosi 0%.
"W ciągu ostatnich trzech miesięcy łączna moc stacji ładowania w Polsce wzrosła o ponad 1/4, czyli o prawie 60 MW. To cieszy, ale tempo rozbudowy infrastruktury wzdłuż sieci TEN-T jest zdecydowanie zbyt wolne" - komentuje Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM. Jego zdaniem, kluczowe jest nie tylko wprowadzenie zmian prawnych i uruchomienie instrumentów wsparcia, ale także zapewnienie odpowiedniej koordynacji działań między wszystkimi interesariuszami.
Bez przyspieszenia inwestycji i zmian regulacyjnych, Polska może mieć poważne problemy z realizacją wymogów AFIR, co w konsekwencji może wpłynąć na rozwój elektromobilności w kraju.
Przeczytaj także: GreenWay podsumowuje 2024 rok. Weszli na rynek, który ucieszy Polaków