MOTO

Na bazie Diesla zrobili silnik benzynowy. Wyjątkowa jednostka firmy Cummins

Nowy silnik benzynowy firmy Cummings
Nowy silnik benzynowy firmy Cummings

Amerykański gigant motoryzacyjny, znany dotychczas wyłącznie z silników wysokoprężnych, zaskoczył świat premiery swojego pierwszego w historii silnika benzynowego. To prawdziwa rewolucja w ponad stuletniej historii firmy, która może zmienić oblicze rynku pojazdów użytkowych.

Firma Cummins, która od ponad wieku kojarzona jest wyłącznie z produkcją silników Diesla, zaprezentowała swój pierwszy w historii silnik benzynowy. Model B6.7 Octane to jednostka stworzona specjalnie z myślą o średnich pojazdach użytkowych, spełniająca amerykańskie normy emisji spalin na rok 2027, określone przez agencje EPA i CARB. Co ciekawe, jako podstawę konstrukcyjną wykorzystano sprawdzony silnik Diesla o pojemności 6,7 litra.


Decyzja o rozwoju silnika benzynowego została podyktowana przede wszystkim sytuacją na rynku amerykańskim. W USA olej napędowy stopniowo traci swoją przewagę kosztową nad benzyną. Dodatkowo, coraz bardziej restrykcyjne normy środowiskowe w niektórych stanach utrudniają eksploatację silników wysokoprężnych. Nie bez znaczenia są również wyższe koszty serwisowania jednostek Diesla w porównaniu do silników benzynowych.


Kluczowym atutem nowego silnika Octane jest jego konstrukcja – poniżej głowicy cylindrów jest praktycznie identyczny jak sprawdzony diesel. Dzięki temu może być stosowany we wszystkich modelach przystosowanych do silnika wysokoprężnego, a konwersje są relatywnie proste. Cummins przewiduje wykorzystanie silnika Octane w typowych amerykańskich ciężarówkach, autobusach szkolnych, kamperach, pojazdach dostawczych, maszynach budowlanych, sprzęcie rolniczym, a także w zastosowaniach stacjonarnych.


Przeczytaj także: Audi R8 może wrócić. W planach silnik silnik V8 z hybrydą plug-in


Jak sugeruje nazwa, silnik Octane ma pojemność 6,7 litra, co uzyskano dzięki średnicy cylindra 107 mm i skokowi tłoka wynoszącemu 104 mm. Nowo zaprojektowana aluminiowa głowica cylindrów wykorzystuje czterozaworową technologię z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Paliwo dostarczane jest poprzez bezpośredni wtrysk. Za osiągi odpowiada turbosprężarka, a trójdrożny katalizator oczyszcza spaliny. Silnik został zaprojektowany do pracy na standardowej benzynie amerykańskiej o liczbie oktanowej 87.


W zależności od konfiguracji, B6.7 Octane może generować do 300 KM mocy i około 900 Nm momentu obrotowego. Co istotne, poziom obrotów silnika ma być zbliżony do wartości typowych dla silników Diesla. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, Octane ma być o 10 procent oszczędniejszy od konwencjonalnych silników benzynowych, choć Cummins nie podaje konkretnych wartości. Pod względem trwałości nowa jednostka ma dorównywać silnikom wysokoprężnym, co jest szczególnie istotne w segmencie pojazdów użytkowych.


Przeczytaj także: Nowy elektryczny model Lamborghini może mieć nawet 2000 KM

Więcej na ten temat