Moto

Przełomowy rok dla infrastruktury ładowania aut elektrycznych w Polsce

Punkty ładowania aut elektrycznych w Polsce. fot. Shutterstock
Punkty ładowania aut elektrycznych w Polsce. fot. Shutterstock

Rok 2024 okazał się punktem zwrotnym w rozwoju polskiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Jak wskazują najnowsze dane Powerdot Data Center, średnia odległość między stacjami ładowania wynosi obecnie zaledwie 2,3 km, a między ładowarkami o mocy 50 kW - tylko 6,1 km.

"Na horyzoncie widzimy już liczbę 10 tysięcy punktów ładowania, która będzie kamieniem milowym w rozwoju polskiej elektromobilności" - podkreśla Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Polska na tle Europy pod kątem liczby ładowarek

W porównaniu z innymi europejskimi krajami, Polska wykazuje interesujące statystyki. Na jeden punkt ładowania przypada u nas 23 pojazdy elektryczne (7 na punkt DC), podczas gdy w Norwegii, będącej europejskim liderem elektromobilności, wskaźnik ten wynosi 82 samochody (27 na punkt DC). Szczególnie imponujący jest udział stacji szybkiego ładowania DC w całej infrastrukturze. W okresie styczeń-wrzesień bieżącego roku uruchomiono w Polsce 823 punkty DC, zwiększając ich udział z 26% do 30%. To stawia Polskę blisko poziomu Norwegii (33%), znacząco wyprzedzając Francję (18%) czy Hiszpanię (23%).

Infrastruktura do ładowania przy autostradach

imo znaczącego postępu, infrastruktura przy autostradach i drogach szybkiego ruchu pozostaje niedostateczna. Problem wynika głównie z braku odpowiedniej sieci energetycznej na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) oraz wysokich kosztów budowy przyłączy. Warto też zauważyć, że choć infrastruktura rozwija się dynamicznie, park samochodów elektrycznych w Polsce pozostaje stosunkowo niewielki. Według danych IBRM Samar, w pierwszych 10 miesiącach roku zarejestrowano 15 160 pojazdów elektrycznych, co stanowi zaledwie 3% wszystkich nowych rejestracji. Eksperci przewidują, że na początku przyszłego roku co trzecia stacja w Polsce będzie umożliwiała szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych. To znaczący postęp, choć pod względem gęstości sieci stacji DC na 100 km² kraju wciąż odstajemy od liderów - Francja ma ich sześć razy więcej, Portugalia cztery razy więcej, a Norwegia trzy razy więcej niż Polska.
Więcej na ten temat