Moto

Nowe przepisy o czystym transporcie - rewolucyjne zmiany w polskich miastach

Autobusy marki Solaris. Fot. Solaris
Autobusy marki Solaris. Fot. Solaris

Komisje sejmowe zaakceptowały przełomowy projekt ustawy wprowadzający istotne zmiany w zakresie transportu miejskiego i ochrony środowiska. Nowe przepisy mają na celu znaczącą poprawę jakości powietrza w polskich miastach poprzez szereg kompleksowych rozwiązań - między innymi wymóg kupowania zeroemisyjnych autobusów w najbardziej zanieczyszczonych miastach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, miasta liczące powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których odnotowuje się przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń powietrza (szczególnie dwutlenku azotu), będą zobowiązane do utworzenia stref czystego transportu. Problem ten dotyczy zwłaszcza największych aglomeracji, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław czy Katowice, gdzie regularnie przekraczane są średnioroczne normy jakości powietrza.

Autobusy zeromisyjne dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców od 2026 roku

Skala wyzwania jest ogromna - jak podkreślił podczas pierwszego czytania Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich, 37 polskich miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców musiałoby łącznie zakupić 7363 autobusy zeroemisyjne. Co więcej, według stanu z czerwca bieżącego roku, aż 9 z tych miast nie posiadało ani jednego pojazdu zeroemisyjnego. Wójcik zwrócił również uwagę na znaczące różnice w kosztach zakupu - autobus zeroemisyjny jest aż o 290 procent droższy od spalinowego, o 130 procent droższy od gazowego i 76 procent droższy od hybrydowego. Całkowity koszt wymiany floty (na co samorządy będą miały 16 lat) szacowany jest na 25,7 miliarda złotych.

Przedstawiciele samorządów apelują o wsparcie finansowe na poziomie nie niższym niż 85 procent kosztów, argumentując, że miasta są w stanie pokryć z własnych środków jedynie 15 procent tej kwoty. W odpowiedzi, wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta zapewnił, że proces wymiany autobusów już trwa - samorządy wymieniają około 450 pojazdów rocznie, co przekłada się na roczny koszt około 900 milionów złotych. Minister zapowiedział również starania o pozyskanie dodatkowych środków z Unii Europejskiej.

Ustawa wprowadza także innowacyjne rozwiązania w zakresie ochrony środowiska w parkach narodowych. Zgodnie z przyjętymi poprawkami, dyrektorzy parków narodowych otrzymają uprawnienia do podejmowania decyzji o dopuszczeniu pojazdów zeroemisyjnych do działalności edukacyjnej i turystycznej na terenie parków. Przykładem praktycznego zastosowania tych przepisów może być umożliwienie wykorzystania elektrycznych środków transportu na popularnej trasie turystycznej do Morskiego Oka.

Więcej na ten temat