Moto

18. miesiąc z rzędu sprzedaż nowych aut w Polsce rośnie

Toyota Corolla najpopularniejszym nowym autem w Polsce
Toyota Corolla najpopularniejszym nowym autem w Polsce

Sprzedaż nowych aut w Polsce urosła po raz 18. z rzędu - po 10 miesiącach rynek urósł o 15%, względem danych za poprzedni rok. Najwięcej nowych aut kupują klienci flotowi, wg danych CEPiK-u to 68,5% całego rynku, choć w rzeczywistości "na firmę" kupujemy nawet ponad 80% pojazdów. Wg prognoz instytutu Samar w całym 2024 roku do klientów trafi łącznie około 550 000 nowych samochodów o DMC do 3,5 tony.

Polski rynek motoryzacyjny odnotował znaczący wzrost w październiku 2024 roku. Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, zarejestrowano 54 022 samochody osobowe i dostawcze (DMC do 3,5t), co oznacza wzrost o 16,49% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku oraz o 14,87% więcej niż we wrześniu 2024. W segmencie samochodów osobowych zarejestrowano 48 101 pojazdów, co przekłada się na wzrost o 17,57% rok do roku i 16% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Wyniki skumulowane za pierwsze dziesięć miesięcy 2024 roku pokazują, że łącznie zarejestrowano 500 680 pojazdów osobowych i dostawczych, co stanowi wzrost o 12,77% w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Sama liczba samochodów osobowych wyniosła 446 727 sztuk, notując wzrost o 14,18% rok do roku. W strukturze nabywców dominują klienci instytucjonalni, którzy w październiku 2024 stanowili 66,04% wszystkich rejestracji, nabywając 31 764 auta. W całym dotychczasowym okresie 2024 roku udział firm w rejestracjach wyniósł 68,52%. Klienci indywidualni odpowiadali za 33,96% rejestracji.

Najpopularniejsze marki i modele aut w Polsce

Niekwestionowanym liderem rynku pozostaje Toyota, która zarejestrowała 83 136 aut, osiągając wzrost o 9,88% rok do roku i udział w rynku na poziomie 18,61%. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda z wynikiem 47 872 zarejestrowanych pojazdów (wzrost o 15,26% r/r) i udziałem w rynku 10,72%. Podium zamyka Volkswagen z 30 224 zarejestrowanymi autami (wzrost o 7,44% r/r) i udziałem rynkowym 6,77%. Wśród najpopularniejszych modeli dominuje Toyota Corolla z wynikiem 21 525 sztuk (wzrost o 1,41% r/r), następnie Skoda Octavia (15 653 sztuk, wzrost o 25,51% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (12 890 sztuk, wzrost o 17,02% r/r). Preferencje klientów indywidualnych różnią się od ogólnego trendu - w tej grupie najpopularniejsza jest Toyota Yaris Cross (7 433 sztuk), KIA Sportage (6 493 sztuk) oraz Toyota C-HR (5 479 sztuk). W segmencie klientów firmowych dominuje Toyota Corolla (18 104 sztuk), Skoda Octavia (13 086 sztuk) oraz Toyota Yaris (7 629 sztuk). Polski rynek motoryzacyjny wykazuje silną tendencję wzrostową w 2024 roku, z wyraźną dominacją marki Toyota i znaczącym udziałem klientów instytucjonalnych. Na uwagę zasługuje fakt, że prawie wszystkie marki z czołówki notują wzrosty sprzedaży, jedynie KIA zanotowała spadek o 9,58% w porównaniu do poprzedniego roku.
Więcej na ten temat