Europejska produkcja rowerów w 2023 r. stopniała o 3 mln sztuk. To oznacza spadek aż o 24 proc. Optymistyczna informacja jest jedna. Polska jest nadal jednym z liderów tego rynku w UE.
Dane Eurostatu pokazują, że w 2023 r. na terenie całej Unii Europejskiej wyprodukowanych zostało 9,7 mln rowerów. Wynik wydaje się być dobry, ale tylko wydaje. Oznacza bowiem spadek aż o 24 proc. W ciągu roku w UE "wyparowała" zatem jedna czwarta rynku.
Czemu produkcja rowerów w Europie maleje?
W 2022 r. w UE wyprodukowanych zostało 12,7 mln rowerów. To oznacza, że wynik w 2023 r. jest aż o 3 mln sztuk gorszy. Takie dane nie powinny jednak dziwić. Aż 14 na 17 krajów raportujących produkcję jednośladów, donosiło o obniżeniu się poziomu produkcji.
Powodów załamania produkcji może być kilka. Po rekordowych latach poprzednich rynek mógł się już nieco nasycić. A dodatkowo nabywcy mają większą ilość opcji. Zamiast klasycznego roweru mogą kupić elektryczny, hulajnogę lub inne środki mikro-transportu. Poza tym za sytuację odpowiedzialna może być także chińska konkurencja. Sporo tańsza od europejskich produktów.

W Rumunii w 2023 r. wyprodukowano aż o milion rowerów mniej
W pierwszej piątce największych producentów rowerów w UE nie widać większego przetasowania. Pierwsza jest Portugalia. W tym kraju wyprodukowanych zostało w 2023 r. aż 1,8 mln rowerów. Choć to oznacza spadek o 400 tys. sztuk. Drugie są Niemcy, trzecia Rumunia, a czwarte Włochy. Który z tych krajów jest największym przegranym? Według danych Eurostatu Rumunia. W jej przypadku produkcja rowerów spadła w rok aż o milion sztuk. We Włoszech zmniejszyła się o 700 tys. egzemplarzy.
W Polsce wyprodukowano w 2023 r. 800 tys. rowerów. To o jakieś 200 tys. sztuk mniej. Mimo wszystko nasz kraj zachował wysoką, piątą pozycję na rynku europejskim.