Moto

Bugatti Chiron - ile kosztuje supersamochód?

Przód Bugatti Chirona Pur Sport w lakierze szarym
Bugatti Chiron
podpis źródła zdjęcia

Bugatti Chiron jest technicznie przygotowany do rozwinięcia prędkości 463 km/h. Poza tym przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,5 sek. Takie możliwości w połączeniu z limitowaną produkcją tanie być nie mogą. Dziś za auto trzeba zapłacić nawet blisko 25 mln zł.

Historia marki Bugatti zaczęła się w 1909 r. Dzieje tego modelu zapoczątkowała natomiast nieśmiała deklaracja Ferdinanda Piecha, który w połowie lat 90. XX wieku zapowiedział, że Grupa Volkswagena stworzy najszybszy samochód świata. Z tych słów zrodził się Veyron. Koronę po nim przejął natomiast Chiron.

Ile kosztuje Bugatti Chiron?

Cena supersamochodu Bugatti została określona na 3 mln euro. To po przeliczeniu daje jakieś 13 mln zł. I nadal jest to kwota bez lokalnych podatków, która dodatkowo ma charakter wyjściowy. Nabywca Chirona mógł dopłacić za serię opcji, jak i skonfigurowanie pojazdu w jednej z wersji specjalnych. Dziś za używany egzemplarz trzeba zapłacić od 2,9 do nawet 5,7 mln euro (czyli od 12,5 do 24,5 mln zł).


Cała seria produkcyjna Bugatti Chirona to 500 sztuk. I każdy z tych pojazdów ma już nowego właściciela. W dniu premiery firma zebrała zamówienia na jedną trzecią egzemplarzy. Produkcja coupe wystartowała w 2016 r. W 2024 r. producent dostarczył nabywcom ostatnie sztuki.

1 / 5 zdjęć
Item 1 of 5
Bugatti Chiron

1500 koni, silnik W16 i 463 km/h. Chiron to hiperauto

Astronomiczna cena Bugatti Chirona to w dużej mierze kwestia układu napędowego. Za dostarczanie mocy w hiperaucie odpowiada 8-litrowy motor W16. Jednostka napędowa jest wyposażona w aż 4 turbosprężarki, a do tego napędza cztery koła za pośrednictwem 7-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni. Silnik stanowi dzieło sztuki inżynieryjnej.


Silnik Chirona oferuje 1500 koni mechanicznych przy 6700 obr./min. Maksymalny moment obrotowy sięga 1600 Nm. Te dwie wartości przekładają się na czas sprintu do 100 km/h w 2,5 sek. Prędkość dwukrotnie wyższa pojawia się na liczniku coupe po 6,5 sek. Bugatti ma zamontowany elektroniczny ogranicznik prędkości do 420 km/h. Choć z technicznego punktu widzenia powinien być w stanie osiągnąć nawet 463 km/h.


Chiron występuje w kilku wersjach. Model Sport jest odchudzony o 18 kg, Pur Sport ma zmieniony układ kierowniczy i zawieszenie, a Super Sport 300+ oferuje 1600 koni i przesunięty ogranicznik prędkości do 440 km/h.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron

Osiągi i prędkość maksymalna to początek możliwości Bugatti Chirona

Do budowy każdego egzemplarza Bugatti Chirona potrzebnych jest 20 osób. Właśnie dlatego produkcja serii 500 egzemplarzy trwała 8 lat. Ręczna precyzja wykonania to jednak dopiero pierwszy ze smaczków tego hiperauta. Bo warto wiedzieć m.in. o tym, że faza testów coupe była naprawdę wyczerpująca. Powstało 30 prototypów, które przejechały łącznie 500 tys. km i zużyły 200 kompletów opon.


Kluczowe dla Bugatti Chirona jest także to, że: 


  • samochód został nazwany na cześć Louisa Chirona – utytułowanego monakijskiego kierowcy Bugatti.
  • stylistyka nadwozia hiperauta nawiązuje do klasycznych modeli Bugatti z lat 30. XX wieku.
  • w tylnej części nadwozia pojawia się pas świetlny. Rozpościera się na 1,6 m i powstał z 82. diod LED.
  • bagażnik supersamochodu pomieści zaledwie 44 litry i został ukryty pod maską.
  • samochód jest aż o 133 kg lżejszy w stosunku do swojego poprzednika, a więc Veyrona.


Bugatti należy obecnie do Grupy Volkswagena, ale to... tak właściwie niemiecko-francuska marka! Została założona w Cesarstwie Niemieckim, ale już po dekadzie przeniosła się do Molsheim we Francji. Do tej pory ma siedzibę w tym właśnie mieście.

Więcej na ten temat