Moto

Podłączanie akumulatora - poradnik dla każdego kierowcy

Jak prawidłowo podłączyć akumulator? fot. Shutterstock
Jak prawidłowo podłączyć akumulator? fot. Shutterstock

Stoisz przed otwartą maską swojego auta i zastanawiasz się, czy aby na pewno dasz radę samodzielnie podłączyć akumulator? Spokojnie, to nic trudnego. Wystarczy trzymać się kilku zasad, a zaoszczędzisz nawet 100-200 zł, które warsztat skasowałby za tę prostą czynność.

Akumulator to nie zabawka. Te zasady bezpieczeństwa trzeba znać

Zanim zaczniesz majstrować przy akumulatorze, zatrzymaj się na chwilę. Potrzebujesz minimum sprzętu: klucze (najlepiej oczkowe - są bezpieczniejsze), rękawice i okulary ochronne. Tak, tak - wiemy, że większość kierowców o nich zapomina, ale wystarczy jeden rozprysk elektrolitu i będziesz żałować tej oszczędności. Pro tip: jeśli robisz to w garażu, zostaw otwarte drzwi. Gazy z akumulatora potrafią być łatwopalne.

Prawidłowe podłączanie klem do biegunów akumulatora

Najważniejszą zasadą przy podłączaniu akumulatora jest zachowanie właściwej kolejności. Zawsze zaczynamy od podłączenia przewodu plusowego (czerwonego) do dodatniego bieguna akumulatora oznaczonego symbolem "+". Następnie podłączamy przewód minusowy (czarny) do ujemnego bieguna "-". Upewnij się, że klemy są dokładnie oczyszczone z korozji oraz ewentualnego brudu i dobrze dokręcone, aby zapewnić odpowiedni przepływ prądu.

Prostownik do ładowania akumulatora. Jakie ustawienia wybrać?

Mała rada z praktyki - nie wszystkie prostowniki są stworzone równe. Jeśli masz nowszy samochód, zainwestuj w inteligentny prostownik z zabezpieczeniami, aby nie “upiec” akumulatora tanim prostownikiem z supermarketu. Lepiej dopłacić 100 zł, niż później żałować. Ustaw 12V i prąd ładowania około 10% pojemności akumulatora - czyli dla akumulatora 60Ah wybierz około 6A.

Awaryjne odpalanie samochodu z pomocą drugiego pojazdu

W sytuacji, gdy potrzebujemy awaryjnie uruchomić samochód z rozładowanym akumulatorem, możemy skorzystać z pomocy drugiego pojazdu. Procedura podłączania przewodów rozruchowych jest następująca: najpierw łączymy plus do plusa (czerwony przewód), następnie czarny przewód do minusa sprawnego akumulatora, a drugi koniec do masy (metalowej części) samochodu z rozładowanym akumulatorem.

Rozruch silnika po podłączeniu akumulatora

Po prawidłowym podłączeniu akumulatora, przed pierwszym rozruchem silnika, warto odczekać kilka minut. Pozwoli to na ustabilizowanie się układów elektronicznych pojazdu. Podczas pierwszego uruchomienia mogą pojawić się komunikaty błędów na desce rozdzielczej - większość z nich powinna zniknąć.

Najczęstsze błędy przy podłączaniu akumulatora

Należy unikać kilku podstawowych błędów: odwrotnego podłączenia biegunów, które może skutkować uszkodzeniem instalacji elektrycznej, zbyt luźnego dokręcenia klem, co prowadzi do problemów z rozruchem, oraz zaniedbania zabezpieczenia antykorozyjnego klem. Warto również pamiętać, że po odłączeniu akumulatora niektóre urządzenia, jak radio czy zegar, będą zapewne wymagać ponownego zaprogramowania.
Więcej na ten temat