Moto

Sygnalizatory drogowe - poznaj ich znaczenie

Sygnalizator S3 z zielonym sygnałem zezwalającym na jazdę na wprost
Sygnalizator S3
podpis źródła zdjęcia

Sygnalizator S3 jest stosowany na tzw. skrzyżowaniach bezkolizyjnych. Jego rola jest prosta. Ma pozwolić na naprawdę precyzyjne sterowanie ruchem na newralgicznych arteriach. Jak działa i jak w jego przypadku powinien zachować się kierowca?

Dla bezpieczeństwa ruchu drogowego kluczowe są przepisy. O sposobie ich bezpośredniego zastosowania informują jednak znaki i sygnały drogowe. Do tego właśnie katalogu zalicza się sygnalizator kierunkowy S-3. A jest on o tyle wyjątkowy, że nie dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego. Może wskazywać kolor zielony, ale nie będzie się odnosił do każdego z pojazdów, który jest przed nim ustawiony.

Sygnalizator S3 – podstawa prawna i przepisy drogowe

Status sygnalizatora S-3 został określony w par. 97 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Ta podstawa prawna wskazuje przede wszystkim na dwie główne zasady działania sygnalizatorów kierunkowych. Mowa o tym, że:

 

  • sygnał nadawany za pomocą sygnalizatora S-3 dotyczy tylko kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką strzałkami. Gdy posiada strzałkę na wprost, umożliwia tylko jazdę na wprost. Jeżeli pokazuje możliwość wykonania skrętu w lewo, dotyczy tylko skrętu w lewo, a nie także zawracania.
  • sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Brak kolizji dotyczy innych pojazdów, ale także i pieszych na pasach czy rowerzystów na przejazdach.

 

Zasada działania sygnalizatora S-3 jest dokładnie taka sama, jak w przypadku każdego innego sygnału świetlnego. Światło zielone oznacza możliwość wjazdu za sygnalizator, pomarańczowe daje taką możliwość wyłącznie warunkowo, a czerwone wjazdu na skrzyżowanie zakazuje. Światło pomarańczowe oznacza bowiem rychłą zmianę sygnału.

Sygnalizator kierunkowy S-3 ma aż osiem wariantów

Nie ma jednego sygnalizatora S-3. Wariantów świateł kierunkowych może być kilka. Wszystko zależy od kierunku, w jakim dopuszczają jazdę. I tak pojawia się:

 

  • sygnalizator S-3a, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost i w lewo.
  • sygnalizator S-3b, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost i w prawo.
  • sygnalizator S-3c, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost.
  • sygnalizator S-3d, a więc sygnalizator kierunkowy w prawo.
  • sygnalizator S-3e, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo.
  • sygnalizator S-3f, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo zezwalający na zawracanie.
  • sygnalizator S-3g, a więc sygnalizator kierunkowy dla zawracających.
  • sygnalizator S-3h, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo i w prawo.

Ile wynosi mandat za sygnalizator S-3?

Niezastosowanie się do wskazań sygnalizatora kierunkowego na skrzyżowaniu oznacza stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To poważne wykroczenie. Taryfikator mandatów przewiduje w tym przypadku 500 zł grzywny. Dodatkowo kierowca dostanie też 15 punktów karnych. Warto w tym punkcie wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Czym tak właściwie jest niezastosowanie się do wskazań sygnalizatora kierunkowego? Tak zakwalifikowanych może być kilka czynów. Mowa np. o tym, że:

 

  • kierowca wjedzie za sygnalizator, gdy ten nadaje sygnał w kolorze czerwonym.
  • kierowca wjedzie za sygnalizator, gdy ten nadaje sygnał w kolorze pomarańczowym.
  • kierowca wjedzie za sygnalizator na zielonym, ale pojedzie w kierunku innym, niż wskazuje strzałka.
Więcej na ten temat