Sygnalizator S3 jest stosowany na tzw. skrzyżowaniach bezkolizyjnych. Jego rola jest prosta. Ma pozwolić na naprawdę precyzyjne sterowanie ruchem na newralgicznych arteriach. Jak działa i jak w jego przypadku powinien zachować się kierowca?
Sygnalizator S3 – podstawa prawna i przepisy drogowe
Status sygnalizatora S-3 został określony w par. 97 rozporządzenia ministrów infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Ta podstawa prawna wskazuje przede wszystkim na dwie główne zasady działania sygnalizatorów kierunkowych. Mowa o tym, że:
- sygnał nadawany za pomocą sygnalizatora S-3 dotyczy tylko kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką strzałkami. Gdy posiada strzałkę na wprost, umożliwia tylko jazdę na wprost. Jeżeli pokazuje możliwość wykonania skrętu w lewo, dotyczy tylko skrętu w lewo, a nie także zawracania.
- sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Brak kolizji dotyczy innych pojazdów, ale także i pieszych na pasach czy rowerzystów na przejazdach.
Zasada działania sygnalizatora S-3 jest dokładnie taka sama, jak w przypadku każdego innego sygnału świetlnego. Światło zielone oznacza możliwość wjazdu za sygnalizator, pomarańczowe daje taką możliwość wyłącznie warunkowo, a czerwone wjazdu na skrzyżowanie zakazuje. Światło pomarańczowe oznacza bowiem rychłą zmianę sygnału.
Sygnalizator kierunkowy S-3 ma aż osiem wariantów
Nie ma jednego sygnalizatora S-3. Wariantów świateł kierunkowych może być kilka. Wszystko zależy od kierunku, w jakim dopuszczają jazdę. I tak pojawia się:
- sygnalizator S-3a, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost i w lewo.
- sygnalizator S-3b, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost i w prawo.
- sygnalizator S-3c, a więc sygnalizator kierunkowy na wprost.
- sygnalizator S-3d, a więc sygnalizator kierunkowy w prawo.
- sygnalizator S-3e, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo.
- sygnalizator S-3f, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo zezwalający na zawracanie.
- sygnalizator S-3g, a więc sygnalizator kierunkowy dla zawracających.
- sygnalizator S-3h, a więc sygnalizator kierunkowy w lewo i w prawo.
Ile wynosi mandat za sygnalizator S-3?
Niezastosowanie się do wskazań sygnalizatora kierunkowego na skrzyżowaniu oznacza stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To poważne wykroczenie. Taryfikator mandatów przewiduje w tym przypadku 500 zł grzywny. Dodatkowo kierowca dostanie też 15 punktów karnych. Warto w tym punkcie wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Czym tak właściwie jest niezastosowanie się do wskazań sygnalizatora kierunkowego? Tak zakwalifikowanych może być kilka czynów. Mowa np. o tym, że:
- kierowca wjedzie za sygnalizator, gdy ten nadaje sygnał w kolorze czerwonym.
- kierowca wjedzie za sygnalizator, gdy ten nadaje sygnał w kolorze pomarańczowym.
- kierowca wjedzie za sygnalizator na zielonym, ale pojedzie w kierunku innym, niż wskazuje strzałka.