Chiński producent samochodów elektrycznych BYD zaprezentował swoją najnowszą innowację - Super e-Platform. Ta rewolucyjna architektura elektryczna wykorzystuje najnowszą generację baterii Blade LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych) i oferuje możliwość ładowania z imponującą mocą do 1000 kW.
Akumulator BYD z możliwością ładowania do 1000 kW
Nowo opracowany akumulator Super e-Platform określany jest jako akumulator "flash-charge". Choć BYD nie ujawnił jeszcze jego pojemności i wagi, firma twierdzi, że osiągnęła mnożnik ładowania 10C, co teoretycznie umożliwia pełne naładowanie w zaledwie sześć minut. Przy napięciu ładowania do 1000 V i maksymalnym natężeniu 1000 A, system może utrzymać moc ładowania na poziomie 1 MW (megawata) - znacznie większą niż w przypadku najszybciej ładujących się samochodów elektrycznych obecnie dostępnych na rynku.
W testach nowy akumulator utrzymywał wysoką moc ładowania przez cały proces, osiągając nawet 600 kW przy 90-procentowym stanie naładowania. W celu obsługi tej technologii BYD opracował nową ładowarkę o mocy 1000 kW, która według producenta pozwala zaktualizowanym modelom Han L i Tang L dodać do 400 km zasięgu w zaledwie pięć minut w optymalnych warunkach. To dwukrotnie więcej niż szczytowa moc 500 kW najnowszej ładowarki Tesla V4 Supercharger.
Aby ułatwić wprowadzenie swojej nowej technologii akumulatorowej, BYD planuje zbudować ponad 4000 stacji szybkiego ładowania w całych Chinach.
Przeczytaj także: Nowa marka samochodowa z Chin wkracza do Europy - kiedy Changan trafi do Polski?
Nowy silnik elektryczny BYD – obroty do ponad 30 000/min
Oprócz postępów w dziedzinie ładowania, Super e-Platform wprowadza również nowy silnik elektryczny opracowany we własnym zakresie, który według BYD pracuje z prędkością do 30 511 obr./min - najwyższą spośród wszystkich masowo produkowanych silników elektrycznych do tej pory i pierwszym, który przekracza 30 000 obr./min w produkcji wielkoseryjnej.
Firma nie ujawniła jeszcze żadnych planów wprowadzenia Super e-Platform do swoich modeli na rynku europejskim. Samochody elektryczne BYD obecnie sprzedawane w Europie - Dolphin, Atto 3, Seal i Seal-U - wykorzystują "e-Platform 3.0", która obecnie obsługuje akumulatory o pojemności do 82,5 kWh, maksymalną prędkość ładowania 150 kW i szczytową moc wyjściową 385 kW (523 KM).
Wspierając nowy akumulator i układ napędowy, BYD opracował również nową generację mikroczipów mocy z węglika krzemu, zdolnych obsłużyć do 1500 V.
Przeczytaj także: Nowy elektryczny model Lamborghini może mieć nawet 2000 KM