Polski Związek Motorowy przychodzi z kluczowym pytaniem. Czy 98 zł płacone za przegląd techniczny w Polsce gwarantuje bezpieczeństwo tego badania? I wątpliwości w tym przypadku są więcej, niż uzasadnione. A więc ile tak właściwie powinna kosztować kierowcę wizyta w SKP?
Przegląd techniczny samochodu osobowego kosztuje 98 zł. Ta kwota nie drgnęła nawet o grosz od 2004 r. Od tej pory nie zmieniło się bowiem rozporządzenie ministra, które reguluje stawki. Kierowców taka sytuacja cieszy. Mniej cieszy jednak samych diagnostów. Choć nie tylko. Związek Dealerów Samochodów (ZDS), Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej (STM) oraz Polski Związek Motorowy (PZM) wskazują na fakt, że taka sytuacja może się odbijać na bezpieczeństwie drogowym.
Ile powinien kosztować przegląd techniczny w 2025 r.?
Szacunki kwot nie brzmią optymistycznie. Padają sumy sięgające nawet 550 zł. Tak duży skok z obecnej stawki, a więc 98 zł, nie jest raczej możliwy. Decyzja w tej sprawie oznaczałaby polityczne samobójstwo. Korekta mimo wszystko jest konieczna. Bo obecna stawka nie drgnęła nawet o grosz od 2004 r. A przez 20 lat w kwestii kosztów prowadzenia działalności gospodarczej zmieniło się wiele. W tym czasie:
- płaca minimalna wzrosła z 824 do 4300 zł.
- ceny paliw wzrosły dwukrotnie.
- średni koszt indywidualnej składki OC podskoczył z 378 do 575 zł, choć był i moment, gdy sięgnął prawie 800 zł.
- praktycznie dwukrotnie droższe stały się fabrycznie nowe samochody.
O tym, jak mocno stopniała wartość 98 zł z 2004 r., mówi jeszcze jeden wskaźnik. Jest to wskaźnik inflacji. 98 zł sprzed dwóch dekad jest warte w 2024 r. zaledwie 50,29 zł. A warto w tym przypadku pamiętać o jeszcze jednym fakcie. 98 zł płacone w stacji kontroli pojazdów to kwota brutto. Po odjęciu VAT-u diagnoście zostaje z niej już tylko 79 zł. Z takiej stawki musi opłacić podatki, najmy, leasingi, kredyty czy pensje. To zdecydowanie zbyt mało. Bez względu na fakt, jak mocno niewygodna byłaby ta informacja dla kierowców.
Czemu przegląd za 98 zł nie jest bezpieczny?
Powód jest prosty. Przy kwocie na poziomie 98 zł za badanie techniczne, prowadzenie stacji kontroli pojazdów staje się biznesem mało rentownym. Zysk albo jest niewielki, albo nie ma go wcale. To oznacza z kolei jedno. Diagności nie mają pieniędzy na zakup nowoczesnych urządzeń kontrolnych czy szkolenia, co wpływa na obniżenie jakości badań technicznych prowadzonych w Polsce. Tanie i niedokładne przeglądy zwiększają ryzyko wypadków spowodowanych złym stanem technicznym pojazdów.
"Jeśli chcemy dbać o bezpieczeństwo na drogach, musimy zainwestować w nowoczesną infrastrukturę i dostosować stawki do realiów gospodarczych. 98 zł za badanie mogło wystarczyć w 2004 roku, ale dzisiaj to już przestarzały standard" – podkreśla Marek Chmielewski, prezes PZM Holding.
Dlatego organizacje takie, jak Związek Dealerów Samochodów (ZDS), Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej (STM) oraz Polski Związek Motorowy (PZM) będą kontynuować akcję, która ma jeden cel. Zaktualizowanie rozporządzenie ministra i zaktualizowanie stawek za przeglądy.