Moto

Działa już kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na A1 za Ciechocinkiem

Kamery odcinkowego pomiaru prędkości na A1 za węzłem Nowy Ciechocinek
Odcinkowy pomiar prędkości na A1 za węzłem Nowy Ciechocinek
podpis źródła zdjęcia

Ilość odcinkowych pomiarów prędkości właśnie rozrosła się do 53. CANARD poinformował bowiem o pracy w trybie rejestracji wykroczeń urządzenia zamontowanego na A1 za węzłem Nowy Ciechocinek.

Odcinkowe pomiary prędkości stały się w Polsce hitem. Hitem dla organów ścigania, a nie kierowców oczywiście. Tylko w 2023 r. zarejestrowały 320 tys. wykroczeń. Liczba jest ogromna i to pomimo faktu, że w tym czasie w trybie rejestracji działało tylko 36 OPP. Sieć jest cały czas rozwijana przez ITD. W tym roku włączyło się do niej 17 nowych urządzeń.

Gdzie pojawił się nowy OPP w Polsce?

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało za pośrednictwem swojego kanału w serwisie Facebook, że 12 listopada 2024 r. sieć odcinkowych pomiarów prędkości wzbogaciła się o kolejny punkt. Mowa o fragmencie autostrady A1 między węzłem Nowy Ciechocinek a MOP-em Kałęczynek. Obydwa punkty są zlokalizowane w woj. kujawsko-pomorskim.

 

To kolejne OPP uruchomione w ostatnim czasie. 31 października 2024 r. w tryb rejestracji wykroczeń weszło urządzenie zamontowane miedzy Rogoźnem-Zamek a Kłódką w woj. kujawsko-pomorskim, 28 października miedzy Rzeszowem a Nosówką (ul. Dębicka) w woj. podkarpackim, a 14 października na DW211 w m. Borowo w woj. pomorskim.

Ile wynosi ograniczenie prędkości na OPP na A1 za Ciechocinkiem?

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A1 za Ciechocinkiem liczy w sumie 12 km długości. Na tym dystansie urządzenia badają średnią prędkość pojazdów. Jakie ograniczenie prędkości dotyczy tego fragmentu? Dużo zależy od typu pojazdu, który się na nim pojawi. Bo:

 

  • samochody o DMC do 3,5 tony mogą jechać 140 km/h.
  • pojazdy ciężarowe mogą jechać 80 km/h.
  • autobusy spełniające dodatkowe warunki techniczne mogą jechać 100 km/h.

 

OPP na A1 koło Ciechocinka posiada inteligentne kamery. Te automatycznie wskazują typ pojazdu i przypisują do niego właściwe ograniczenie prędkości. O pomyłce w tym przypadku nie może być mowy. Bo system czyta również tablice rejestracyjne i ma dostęp do danych o pojazdach zapisanych w bazie CEPiK.

Kamery zamontowane przez CANARD wykonują każdemu pojazdowi dwa zdjęcia. Pierwsze po wjechaniu na odcinek pomiarowy. Drugie w momencie jego opuszczania. System następnie porównuje czas wykonania fotek, oblicza czas przejazdy odcinkiem i na tej podstawie wylicza średnią prędkość. Postępowanie jest wszczynane tylko w przypadku aut, które jechały zbyt szybko. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości:

 

  • do 10 km/h oznacza mandat 50 zł i 1 punkt karny
  • o 11–15 km/h oznacza mandat 100 zł i 2 punkty karne
  • o 16–20 km/h oznacza mandat 200 zł i 3 punkty karne
  • o 21–25 km/h oznacza mandat 300 zł i 5 punktów karnych
  • o 26–30 km/h oznacza mandat 400 zł i 7 punktów karnych
  • o 31–40 km/h oznacza mandat 800 zł i 9 punktów karnych
  • o 41–50 km/h oznacza mandat 1000 zł i 11 punktów karnych
  • o 51–60 km/h oznacza mandat 1500 zł i 13 punktów karnych
  • o 61–70 km/h oznacza mandat 2000 zł i 14 punktów karnych
  • o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych
Więcej na ten temat