Moto

Grupa VAG wzięła na celownik Dacię. Ten SUV kosztuje tyle, co Duster. Tylko jest lepiej wyposażony

Grupa VAG wzięła na celownik Dacię. Ten SUV kosztuje tyle, co Duster. Tylko jest lepiej wyposażony (fot. Seat)
Grupa VAG wzięła na celownik Dacię. Ten SUV kosztuje tyle, co Duster. Tylko jest lepiej wyposażony (fot. Seat)
podpis źródła zdjęcia

Na kartach tego materiału spotkają się dwa kluczowe modele ze zwiększonym prześwitem. Mowa o polskim hicie, czyli Dacii Duster i modelu, który naprzeciwko rumuńskiego SUV-a stawia Grupa Volkswagena. Seat Arona ma nowy cennik. Wyjątkowo atrakcyjny, warto dodać.

Jakie są najtańsze samochody w Polsce? Wielu kierowców w tym punkcie wykrzyczy nazwę rumuńskiej marki. I jest w tym sporo racji. Idealnie udowadnia to model Sandero wyceniony na minimum 61 300 zł. Bank rozbija jednak dopiero nowy Duster. Ten kosztuje co najmniej 80 800 zł. W segmencie SUV-ów w trzeciej dekadzie XXI wieku to dosłownie grosze.

 

Przeczytaj także: Ford zdecydował. Produkcja popularnego modelu zakończy się w maju

Duster kosztuje rewolucyjne 81 tys. zł. Arona jest o 6 tys. zł tańsza

Duster wyceniony na tę kwotę będzie miał światła LED, tempomat, tylne czujniki parkowania i manualną klimatyzację. Dodatkowo będzie napędzany za pomocą 100-konnego, 3-cylindrowego silnika benzynowego. Oferta wydaje się mocno atrakcyjna. Podobnego zdania jest także Grupa Volkswagena. Postanowiła zatem przebić ten pułap. Konkretnie Seat oferuje model Arona w cenie startującej od kwoty na poziomie 74 900 zł. Za taką sumę kierowca może nabyć crossovera w przypadku, w którym kupiłby auto za gotówkę. To oznacza, że hiszpański model jest tańszy od rumuńskiego o pokaźne 6 tys. zł.

 

Powyższa oferta dotyczy Arony z rocznika 2024. Gdyby kierowca chciał auto wyprodukowane w aktualnym roku, kwota wzrośnie do 76 900 zł. Zatem crossover nadal będzie tańszy od Dustera. Różnica stopnieje do 4 tys. zł.

 

W tym punkcie mogą się odezwać krytycy. Mogą powiedzieć, że o ile Seat pochodzi z segmentu B, o tyle Dacia reprezentuje segment C. I jest w tym nieco racji. W praktyce ta różnica nie jest jednak zasadniczo potężna. Duster ma dla przykładu 2657 mm rozstawu osi. W Aronie jest tylko 10 cm mniej. O ile rumuński model ma 453-litrowy bagażnik, o tyle auto z Hiszpanii zabierze na pokład 400 litrów. Jeżeli gdziekolwiek pojawia się przepaść między tymi modelami, to głównie w kwestii jakości wykończenia kabiny. W tym przypadku Dacia nie ma większych szans z Seatem.

 

Przeczytaj także: Francuzi idą pod prąd. Stawiają na diesla. Silnik wraca do gamy świetnie znanego modelu

1 / 2 zdjęć
Item 1 of 2
Seat Arona vs. Dacia Duster (fot. Seat i Dacia)

Arona ma lepsze wyposażenie od Dustera, ale...

Podstawowy Seat Arona jest napędzany silnikiem 1.0 TSI. Ten identycznie jak w Dusterze jest doładowany i ma 3 cylindry. Jednostka VAG oferuje jednak 95 koni mocy i została sparowana z 5-biegową przekładnią. Słabszy o 5 "kucy" motor lepiej jednak radzi sobie z rozpędzaniem auta. Sprint do 100 km/h trwa 11,3 sekundy. W Dacii czas wydłuża się do 13,2 sekundy. Spalanie? Duster potrzebuje w cyklu mieszanym 6,5 litra na 100 km. Arona potrafi się zadowolić wynikiem o litr niższym.

 

Seat jest tańszy, bardziej dynamiczny, a do tego... lepiej wyposażony od Dustera. W jego przypadku elektrycznie sterowane są także tylne szyby, a do tego crossover bez dopłaty dostaje 8-calowy, wirtualny kokpit. Ekran pojawia się także w systemie multimedialnym auta. Różnica dotyczy jeszcze obręczy. Duster ma 16-calowe, ale stalówki. Arona otrzymuje felgi aluminiowe.

 

Duster góruje nad Seatem tak naprawdę tylko w jednej kwestii. Za 80 800 zł nabywca dostaje bowiem model dostosowany do dwóch typów paliwa. Dacia może być i benzynowa, i na LPG. Arona tego nie potrafi i raczej potrafić nie będzie. Problem z przeróbką silnika 1.0 TSI na gaz jest bowiem o tyle duży, że korzysta on z bezpośredniego wtrysku paliwa. Taki motor da się przebudować, ale to jest wyjątkowo drogie i nie zawsze wystarczająco efektowne.

Więcej na ten temat