Moto

Na POW pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Powód? Aby przy drodze było ciszej

Żółte kamery pracujące w ramach systemu pomiaru prędkości CANARD umieszczone nad drogą szybkiego ruchu
Na POW pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Aby przy drodze było ciszej (fot. CANARD)
podpis źródła zdjęcia

Mieszkańcy bloków zlokalizowanych przy Południowej Obwodnicy Warszawy skarżą się na hałas. GDDKiA postanowiła zatem działać. Żeby "wyciszyć" auta jadące obwodnicą, zacznie kontrolować ich prędkość. Choć dyrekcja planuje nie tylko OPP, ale i dodatkowe ekrany akustyczne.

Południowa Obwodnica Warszawy poprowadzona w ciągu drogi ekspresowej S2 liczy niespełna 40 km. Mimo wszystko stanowi kluczowy szlak na mapie drogowej. Pozwala bowiem na przejechanie z Wilanowa aż do węzła Konotopa. W tym punkcie łączy się z drogami S7 i S8.

GDDKiA chce "wyciszyć" POW. Dlatego postawi odcinkowy pomiar prędkości

Kierowcy poruszający się po stolicy, jak i ci jedynie przez stolicę przejeżdżający, chętnie korzystają z POW. Świadczy o tym duże średnie dobowe natężenie ruchu. To zostało wyliczone przez GDDKiA na około 90 tys. pojazdów na dobę. Dokładnie taka ilość aut nie musi wjeżdżać do miasta. Nie potęguje zatem poziomu zanieczyszczenia w centrum.

 

Radość jednych niestety jest przekleństwem innych. POW budzi przede wszystkim skrajne emocje u osób, które zamieszkują okolice ekspresówki. Powód jest oczywisty. Chodzi o wysoki poziom hałasu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła zatem coś zaradzić. Ma pomysł na dwa rozwiązania problemu. Jednym z nich jest montaż odcinkowego pomiaru prędkości.

To nie będzie pierwszy OPP na POW. Kamery już pracują na S2

Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury, "w 2025 r. jest planowane wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości na fragmencie POW pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Wał Miedzeszyński. Niektórzy kierowcy nie przestrzegają dozwolonego limitu prędkości do 100 km/h, który tam obowiązuje".

 

Wyraźnie widać zatem, że odcinkowy pomiar prędkości na POW pozwoli na upieczenie dwóch pieczeni na jednym ruszcie. Z jednej strony ograniczony zostanie hałas generowany przez ruch pojazdów. Z drugiej zredukowany zostanie poziom zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym. A warto wiedzieć o tym, że OPP między węzłami Warszawa Wilanów i Wał Miedzeszyński nie będzie jedynym na S2. Pierwszy odcinkowy pomiar działa bowiem cały czas w tunelu pod Ursynowem.

Odcinkowy pomiar prędkości na S2 w tunelu pod Ursynowem (fot. GDDKiA)
Odcinkowy pomiar prędkości na S2 w tunelu pod Ursynowem (fot. GDDKiA)

Na POW pojawią się też dodatkowe ekrany akustyczne

Pomysł redukowania hałasu poprzez odcinkowy pomiar prędkości może wydawać się abstrakcyjny. Taki w rzeczywistości nie jest. Auta, szczególnie jadące z dużą prędkością, są naprawdę głośne. OPP jednak nie wyczerpuje listy działań, które GDDKiA chce podjąć na POW. Pierwszą i podstawową realizacją będzie bowiem projekt i budowa dodatkowych ekranów akustycznych. Dyrekcja podpisała umowę na realizację zadania. Ta opiewa na kwotę na poziomie 12,3 mln zł. Czas realizacji to z kolei 20 miesięcy od daty zawarcia kontraktu. Przy czym firma MR-CAT ma 10 miesięcy na opracowanie projektu oraz uzyskanie wymaganych zezwoleń i decyzji oraz 10 miesięcy na realizację robót w terenie.

 

Gdzie konkretnie staną dodatkowe ekrany akustyczne na Południowej Obwodnicy Warszawy? Prace są przewidziane na zachód od Wisły: w okolicy ul. Sytej, od ul. Sytej do ul. Bruzdowej, od ul. Przyczółkowej do ul. Ruczaj, w okolicy ulicy Marcepanowej, a także w Zagórzu.

Więcej na ten temat