Zakopianka straci kolejne wąskie gardło. GDDKiA dostała zielone światło na przebudowę skrzyżowania w Libertowie. W tym miejscu pojawi się tunel. Tunel, którym mieszkańcy miejscowości będą mogli ominąć drogę krajową nr 7.
Stolica Tatr jest miejscem szczególnie obleganym przez turystów zarówno w sezonie letnim, jak i zimowym. Najtrudniejszym punktem podróży do Zakopanego jest jednak droga krajowa nr 7. Zakopianka ma zdecydowanie zbyt słabą przepustowość ruchu. Dlatego od lat trwa jej modernizacja. A kolejny jej punkt będzie dotyczyć Libertowa.
Przeczytaj także: Subaru Forester Hybrid 2025. Nowa wersja, ale jeden wielki znak zapytania
Likwidacja skrzyżowania, tunel i sieć dróg lokalnych. Ruszają prace na DK7
Komunikat GDDKiA jest krótki. "Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy 1,1 km drogi krajowej nr 7 w Libertowie." Co oznacza modernizacja w tym punkcie? Tak naprawdę kilka inwestycji. Mowa o:
- likwidację skrzyżowania Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą.
- budowę tunelu o długości 52 m, który połączy wschodnią i zachodnią część Libertowa.
- uzupełnieniu sieci dróg lokalnych, które pozwolą na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.
- budowie trzech kładek dla pieszych – w okolicy likwidowanego skrzyżowania, na Górze Libertowskiej oraz na granicy Libertowa i Gaju.
- likwidacji skrętów w prawo w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic).
- ustawieniu ekranów akustycznych i wyznaczeniu ciągu pieszo-rowerowego.
Przeczytaj także: Volkswagen pokazał nową broń - oto pierwsze zdjęcie modelu za 20 000 euro
Większa przepustowość Zakopianki w Libertowie ma kosztować 150 mln zł
Cel przebudowy drogi krajowej nr 7 w Libertowie jest prosty. Chodzi o to, aby wyeliminować punkty kolizyjne i światła w ciągu Zakopianki. To ma poprawić przepustowość ruchu na tym odcinku. Poza tym remont ma znaczenie dla mieszkańców Libertowa. Ma usprawnić komunikację w mieście i jednocześnie pozwolić choć częściowo oddzielić je od trasy prowadzącej do stolicy Tatr. Teraz połączenie z DK7 będą stanowić jedynie jezdniami dodatkowymi równoległymi do Zakopianki.
Inwestycja GDDKiA zdobyła zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Co dalej? Jeszcze w lutym plac budowy zostanie przekazany wykonawcy. Inwestycję w systemie Projektuj i buduj zrealizuje Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie. Roboty mają się zakończyć do połowy 2027 r. Koszt prac to prawie 150 mln zł.