Moto

Nowe rozwiązanie zwiększy zasięg elektryków bez większych akumulatorów?

Pracownik firmy Deepdrive opracowuje nowe rozwiązanie dla samochodów elektrycznych
Pracownik firmy Deepdrive opracowuje nowe rozwiązanie dla samochodów elektrycznych

W świecie elektromobilności pojawia się przełomowe rozwiązanie, które może zmienić zasady gry. Niemiecka firma Deepdrive, współpracująca z BMW i Continentalem, opracowała innowacyjny silnik elektryczny z podwójnym wirnikiem, który obiecuje znaczące zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych bez konieczności montowania większych baterii

BMW ujawniło niedawno, że od 2021 roku współpracuje z niemieckim startupem Deepdrive w ramach programu BMW Startup Garage nad rewolucyjną technologią napędu elektrycznego. Innowacyjne rozwiązanie polega na zastosowaniu silnika z podwójnym wirnikiem typu radialnego, gdzie jeden wirnik obraca się wewnątrz stojana, a drugi na zewnątrz.


Choć sama koncepcja nie jest całkowicie nowa, Deepdrive jako pierwsza firma skutecznie pokonała trudności produkcyjne związane z jej realizacją. W praktyce oznacza to połączenie dwóch silników w jeden, co przekłada się na większy moment obrotowy i lepszą gęstość momentu obrotowego w stosunku do masy i rozmiaru silnika.


Przeczytaj także: Napięcie 100 czy 540 V? To nie ma znaczenia. Audi ma nowe centrum testowe


Nowa technologia przynosi szereg korzyści:

- Zwiększona wydajność dzięki większej gęstości momentu obrotowego i mniejszym stratom systemowym

- Możliwość zastosowania zarówno w centralnych jednostkach napędowych, jak i w silnikach montowanych w kołach

- Znaczące zmniejszenie problemu nieamortyzowanej masy w przypadku silników w piastach kół

- Możliwość redukcji lub całkowitej eliminacji tylnych hamulców


Szczególnie istotną zaletą jest fakt, że silniki w piastach kół są napędem bezpośrednim, eliminującym potrzebę stosowania skrzyni biegów. To z kolei oznacza brak strat wynikających z tarcia i oporu środka smarnego. Dodatkowo, wersje silników montowane w kołach posiadają zintegrowane falowniki z węglika krzemu, co sprawia, że instalacja jednostki napędowej staje się prostą operacją typu "plug-and-play".


Wersja z centralną jednostką napędową jest kompatybilna ze wszystkimi istniejącymi platformami EV, co umożliwia szybkie wprowadzenie technologii do obecnie produkowanych modeli. Jednak największą zaletą tego rozwiązania jest mniejsza masa i zwiększona wydajność, pozwalające na osiągnięcie większego zasięgu bez konieczności stosowania większych i droższych akumulatorów.


Przeczytaj także: Strefy Czystego Transportu w Polsce mogą dotknąć nawet 12 mln kierowców

Więcej na ten temat