Dziś swoje święto obchodzi jedna z największych ikon kultury masowej, stworzona przez Ruth Handler. Barbie, bo o niej mowa, wciąż jest na topie i cieszy się niesłabnącą popularnością. Skąd wziął się pomysł na słynną lalkę i w którym roku pojawiła się na półkach sklepowych?
Lalka Barbie została zaprojektowana przez amerykańską bizneswoman Ruth Handler i jak się okazuje, inspiracją do stworzenia Barbie była niemiecka lalka o imieniu Lilli, którą ochoczo bawiła się jej córka. Spostrzegawcza Ruth słusznie zauważyła, iż większość obecnych wówczas na rynku lalek dla dzieci przedstawiano w formie niemowląt. Handler postanowiła szybko przełamać ten schemat i przedstawiła ideę lalki o dojrzałej figurze swojemu mężowi Elliotowi, czyli współzałożycielowi jednej z firm, zajmujących się produkcją zabawek. Początkowo nikt z osób zarządzających w zespole nie był nastawiony optymistycznie do tego pomysłu, jednak uparta Ruth nie poddała się.

Debiut
Barbie zadebiutowała 9 marca 1959 r. na nowojorskich targach zabawek. Pierwsza lalka Barbie miała na sobie dopasowany strój kąpielowy w czarno-białe paski, a jej długie włosy związane były w prosty kucyk. Zabawka dostępna była w dwóch wersjach: Barbie jako blondynka oraz Barbie jako szatynka. Warto również wspomnieć, iż pierwsze modele tej lalki zostały wyprodukowane w Japonii.

Pełna nazwa Barbie
Nazwa Barbie nawiązuje do imienia córki Ruth Handler, Barbary, dla której Ruth kupiła jeden z egzemplarzy Lilli podczas pobytu w Szwajcarii. Co ciekawe, pełna nazwa tej ikonicznej zabawki brzmi Barbara Millicent Roberts i stanowi zaledwie część wymyślonej biografii, w której nie brakuje także Kena, czyli chłopaka Barbie, a nawet jej przyjaciółek Teresy i Midge.

Liczne kontrowersje i międzynarodowy sukces
Z uwagi na perfekcyjne proporcje ciała lalka ta stała się tematem debat dotyczących postrzegania kobiecego wyglądu, jak i cielesności. Dużą rolę w aferze z udziałem Barbie odegrały amerykańskie feministki, których zdaniem ta kontrowersyjna zabawka opierała się na skrajnej idealizacji kobiecego ciała, a nawet promocji anoreksji. Pomimo licznych kontrowersji lalka Barbie do dziś jest jedną z najchętniej kupowanych lalek na świecie.
AZG