Kultura

Coco Chanel – królowa francuskiej elegancji i symbol nieprzemijalnego stylu

okładka
Mija 140. rocznica urodzin Coco Chanel. Fot. Apic/Getty Images
podpis źródła zdjęcia

Coco Chanel zaznaczyła swoje miejsce w świecie mody ponadczasowymi projektami, które były jednocześnie stylowe, eleganckie i wygodne. Do tych klasycznych należą m.in. tweedowy garnitur, „mała czarna” oraz pikowana torebka. 19 sierpnia przypada 140. rocznica urodzin jednej z najbardziej wpływowych projektantek XX wieku, której nazwisko stało się symbolem szyku i wyrafinowanej prostoty.

Gabrielle Bonheur Chanel, urodzona 19 sierpnia 1883 r. w Saumur we Francji, dorastała w opactwie Aubazine prowadzonym przez siostry Najświętszego Serca Maryi. Ponura atmosfera tego miejsca wywarła ogromny wpływ na wizję mody przyszłej projektantki. Setki gładkich, białych prześcieradeł schnących w słońcu na sznurkach przed klasztorem, czarne habity noszone przez zakonnice oraz ciemne zakamarki budynku stały się fundamentem rewolucyjnej idei Chanel opartej na dwóch kontrastujących ze sobą kolorach: czerni i bieli.

,,

Czerń ma wszystko. Biel też. Ich piękno jest absolutne. To idealna harmonia


– mawiała w późniejszych latach Chanel.

Narodziny „Coco”

Gdy Gabrielle skończyła 18 lat, nauczyła się szyć na maszynie, co pozwoliło jej zacząć tworzyć własne stroje i dodatki. W 1910 r. prowadziła już własny butik z kapeluszami przy 21 rue w Cambon w Paryżu pod nazwą „Chanel Modes”, a jej projekty pokochały francuskie aktorki tamtej epoki, m.in. Gabrielle Dorziat, którą często widywano w kapeluszach Chanel. To dzięki niej nazwisko projektantki stało się jednym z najgorętszych w ówczesnej branży modowej.

Zachęcona sukcesami Chanel, znana pod pseudonimem „Coco” (z genezą tego imienia wiąże się historia o piosence „Qu'a vu Coco?”, którą Chanel śpiewała, dorabiając nocami w kabarecie), w 1912 r. otworzyła swój drugi butik, tym razem w luksusowym, nadmorskim kurorcie Deauville. Tam zadebiutowała z prostym, lecz odważnym jak na tamte czasy stylem, który dziś uchodzi za klasyczny – wprowadziła do mody odzież sportową z dżerseju, materiału używanego dotąd wyłącznie do produkcji męskiej bielizny. Jej rewolucyjna kolekcja odniosła niemal natychmiastowy sukces.

Coco Chanel w swoim apartamencie w hotelu Ritz w Paryżu, 1960 r. Fot. Archive Photos/Getty Images
Coco Chanel w swoim apartamencie w hotelu Ritz w Paryżu, 1960 r. Fot. Archive Photos/Getty Images

Początki domu mody „Chanel”

Trzy lata później, już popularna Chanel założyła swój pierwszy dom mody w Biarritz we Francji, gdzie rozpoczęła pracę nad swoją autorską kolekcją dla kobiet „Haute Couture”. Jej koncepcja miała opierać się na swobodzie połączonej z elegancją. Założenia te spełniały popularne dziś modele: garnitur Chanel, plisowana spódnica czy flagowa „mała czarna” – prosta, klasyczna sukienka w kolorze dotychczas zarezerwowanym dla... żałoby. Jednak za sprawą mody Chanel, czerń miała odtąd stać się symbolem kobiecej siły, wolności i szykownej prostoty.

„Małą czarną” nosiła m.in. Audrey Hepburn w filmie „Śniadanie u Tiffany'ego” (1961). Fot. Sunset Boulevard/Getty Images
„Małą czarną” nosiła m.in. Audrey Hepburn w filmie „Śniadanie u Tiffany'ego” (1961). Fot. Sunset Boulevard/Getty Images

Linia perfum

Wkrótce Chanel zapragnęła, by jej stroje uzupełniał zapach. Wybrała się zatem do francuskiego perfumiarza Ernesta Beaux i poprosiła go o kompozycję zapachową, która pachniałaby „jak kobieta”, a zarazem nasuwała skojarzenia z czymś sztucznym, wykonanym ręcznie z materiału. „Jestem krawcową. Nie chcę róży ani konwalii, chcę skomponowany zapach” – wyjaśniła. Wówczas powstały jej flagowe perfumy.

Powrót w wielkim stylu

Na czas II wojny światowej Coco Chanel wstrzymała działalność i zamknęła wszystkie swoje sklepy. Powróciła dopiero w 1954 r., gotowa na to, by zaprezentować światu swój nowy pomysł na modę. 70-letnia już wówczas Chanel zaprojektowała m.in. tweedowy garnitur z czterema kieszeniami, ozdobiony guzikami wysadzanymi klejnotami, a także dwukolorowe buty i pikowaną torebkę na złotym łańcuszku. Rewolucyjny okazał się również jej projekt „garsonki” – dwuczęściowego kostiumu, z prostą spódnicą do kolan i żakietem bez kołnierzyka, który wszedł do kanonu mody i stał się podstawowym elementem garderoby wielu kobiet.

Coco Chanel – szyk, który nie przemija

Coco Chanel zmarła 10 stycznia 1971 r., w Paryżu, lecz fenomen jej domu mody trwa nieprzerwanie. Po śmierci genialnej wizjonerki, nowym dyrektorem artystycznym „Chanel” został Karl Lagerfeld, który zachował tradycyjne elementy „Haute Couture”, a jednocześnie wprowadził swoje innowacje – unowocześniając tweedowy garnitur czy zdobiąc ubrania rozpoznawalnym dziś motywem kwiatu kamelii. Ożywił w ten sposób markę, zachowując jej ciągłość, choć jak twierdzi, była to wyłącznie zasługa ponadczasowości projektów Chanel: „Chanel pozostawiła po sobie coś lepszego od mody: styl. A styl, jak sama wciąż powtarzała, się nie starzeje”. Nieprzemijalność – to najlepsze określenie dla klasyki w wykonaniu Chanel.

Coco Chanel na krótko przed śmiercią pracowała nad swoją ostatnią kolekcją. Fot. James Andanson/Getty Images
Coco Chanel na krótko przed śmiercią pracowała nad swoją ostatnią kolekcją. Fot. James Andanson/Getty Images

Film biograficzny „Coco Chanel” w TVP VOD

Zachęcamy również do obejrzenia filmu biograficznego „Coco Chanel”, gdzie w rolę słynnej projektantki i wizjonerki mody wcieliła się hollywoodzka gwiazda, Audrey Tautou – znana z takich tytułów jak „Amelia” czy „Delikatność”. Wszystkie te produkcje można zobaczyć w TVP VOD.

Zobacz: „Coco Chanel” w TVP VOD

AN
Więcej na ten temat