Niespełna 55 tys. fabrycznie nowych pojazdów. To nowy rekord na polskim rynku. Wynik pobił nawet najlepszy do tej pory listopad w 1999 r. A na tym dobre informacje się nie kończą. Bo w 10 miesięcy tego roku sprzedało się w Polsce więcej nowych pojazdów, niż w całym 2023 r.
Do tej pory rekord miesięcznej sprzedaży nowych aut w Polsce należał do listopada 1999 r. Dokładnie 25 lat temu salony sprzedaży w naszym kraju opuściło 47 812 pojazdów. Należał, bo nowym rekordzistą został właśnie listopad, ale 2024 r. Jak informuje SAMAR, 30 dni tego miesiąca wystarczyła dealerom w całym kraju na sprzedaż 54 963 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 tony.
W listopadzie 2024 r. w Polsce padł historyczny rekord sprzedaży aut nowych
Sprzedaż pojazdów osobowych i dostawczych wygląda świetnie. Co by się jednak stało, gdyby z tych danych wydzielić tylko te pierwsze? Listopad zakończył się dla osobówek wynikiem na poziomie 49 144 sztuk. To oznacza wzrost aż o 17,9 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i o 2,2 proc. w stosunku do miesiąca poprzedniego. W tym przypadku kluczowych jest jednak więcej faktów. Bo warto wiedzieć np. o tym, że:
- skumulowana ilość rejestracji w 2024 r. wynosi już 495 871 nowych pojazdów. To oznacza wynik aż o 14,5 proc. i blisko 63 tys. sztuk wyższy od analogicznego okresu 2023 r.
- w listopadzie 2023 r. głównymi nabywcami były oczywiście firmy. Ich udział w rynku sięgnął 66 proc. Klientów prywatnych było 34 proc.
- rynek aut nowych w Polsce jest w nieustannej fazie odbicia praktycznie od okolic września 2022 r. Od tego momentu sprzedaż pojazdów w naszym kraju nieustająco rośnie.
Z czego wynikają tak optymistyczne dane? Zdaniem ekspertów SAMAR-u zainteresowanie kierowców napędza "obawa przed wzrostem cen, który ma być efektem wprowadzenia od 1 stycznia 2025 roku nowych regulacji dotyczących emisji CO2".
Liderem Toyota. Choć w Polsce dobrze radzą sobie też marki premium
Najchętniej wybieraną marką motoryzacyjną w Polsce w listopadzie 2024 r. nadal była Toyota. Japoński producent sprzedał w naszym kraju 9829 pojazdów. To sprawiło, że od początku roku ilość rejestracji sięgnęła niemalże 93 tys. sztuk. Numerem dwa jest Skoda. W jej przypadku miesięczna sprzedaż wyniosła 5336 sztuk. Wynik w 10. miesiącach 2024 r. to 53 208 sztuk. Podium zamyka Volkswagen. Niemiecki producent zbył w listopadzie 3967 pojazdów. Od początku roku ich ilość sięgnęła 34 191 sztuk.
Sprzedaż nowych samochodów w Polsce z podziałem na marki ujawnia kilka ciekawostek. W danych opublikowanych przez SAMAR warto zwrócić uwagę m.in. na fakt, że:
- w pierwszej dziesiątce producentów jest miejsca dla aż trzech marek premium. Audi jest szóste. Sprzedało w listopadzie 2441 pojazdów. Siódmy na metę dotarł Mercedes z wynikiem na poziomie 2338 aut (to oznacza +31,6 proc. rejestracji). BMW było dziesiąte.
- choć w Top 10 nie było miejsca dla Volvo czy Lexusa, to do tych marek należą najchętniej kupowane modele premium w Polsce. Pierwsze jest XC60, a drugi NX.
- liderem listopadowego zestawienia modeli była Toyota Corolla. Jej zbyt wyniósł 4145 sztuk. To wynik, który po zsumowaniu sprzedaży są w stanie osiągnąć modele plasujące się na trzech kolejnych miejscach! Corolla jest zatem prawdziwym hegemonem sprzedaży.
- Toyota jest bezkonkurencyjna w Polsce. Udało jej się wprowadzić do Top 10 aż 4 pojazdy.
Jakie nowe samochody kupują osoby prywatne w Polsce?
W segmencie zajętym przez osoby prywatne królem pozostaje Toyota. Zmienia się jednak najchętniej kupowany model. Tym staje się Toyota Yaris Cross. Niewielki crossover znalazł w 2024 r. aż 8239 nabywców. To oznacza, że jego sprzedaż wzrosła o 32,1 proc. Druga okazuje się Kia Sportage (7256 sztuk), trzecia jest Toyota C-HR (6163 sztuk), czwarta Dacia Duster (6120 sztuk), a piąta Toyota Yaris (4708 sztuk). To o tyle ciekawe, że w czołówce tego zestawienia nie znalazło się miejsce dla rynkowego lidera, a więc Corolli.