Moto

Ile kosztuje naprawa auta elektrycznego po wypadku, a ile spalinowego? Najnowsze dane zaskakują

Tesla Model 3. Fot. Tesla
Tesla Model 3. Fot. Tesla

Najnowsze dane firmy Mitchell International, specjalizującej się w oprogramowaniu dla branży motoryzacyjnej, rzucają nowe światło na charakter wypadków drogowych z udziałem pojazdów elektrycznych. Analiza statystyk z Ameryki Północnej ujawnia interesujące prawidłowości dotyczące rodzajów kolizji i kosztów napraw w zależności od typu napędu.

Jednym z najbardziej zaskakujących wniosków jest fakt, że samochody elektryczne częściej uczestniczą w kolizjach, w których dochodzi do uderzenia w tył pojazdu. To wyraźnie odmienny trend w porównaniu z pojazdami spalinowymi, które częściej doznają uszkodzeń w przedniej części nadwozia. Ta różnica ma istotny wpływ na koszty napraw, ponieważ uszkodzenia przodu są przeciętnie o 40% droższe w naprawie.

Ile kosztuje naprawa auta? Porównanie modeli spalinowych i elektrycznych

Analiza kosztów napraw pokazuje znaczące różnice między poszczególnymi typami napędów. Średni koszt naprawy samochodu elektrycznego wynosi 5560 dolarów (około 22,7 tys. zł), podczas gdy naprawa pojazdu spalinowego to wydatek rzędu 4741 dolarów (około 19,4 tys. zł). Pośrodku plasują się hybrydy plug-in z kosztem 5229 dolarów (około 21,5 tys. zł).


Najbardziej ekonomiczne w naprawie okazują się miękkie hybrydy mHEV, których średni koszt naprawy to 4426 dolarów (około 18,2 tys. zł). Interesujące wnioski dotyczą również szkód całkowitych. W przypadku samochodów elektrycznych próg opłacalności naprawy znajduje się na poziomie 32 718 dolarów (około 133,8 tys. zł), natomiast dla modeli spalinowych z roczników 2021 i późniejszych wynosi 31 070 dolarów (około 127,1 tys. zł).


Mimo to, odsetek pojazdów wycofywanych z ruchu jest podobny dla obu typów napędu - w USA wynosi około 9,9% dla elektryków i 9,98% dla spalinowych, a w Kanadzie odpowiednio 10,11% i 11,74%. Warto zauważyć, że samochody elektryczne, choć wymagają większej liczby roboczogodzin przy naprawach, rzadziej doznają uszkodzeń strukturalnych nadwozia i podwozia. Charakteryzują się również mniejszą liczbą naprawianych lub wymienianych części.


W statystykach wypadków dominują modele Tesli, szczególnie Model 3 i Model Y, które łącznie stanowią prawie 60% rynku napraw pojazdów elektrycznych. Na kolejnych miejscach znajdują się Ford Mustang Mach-E oraz Tesla Model S i X. Ta dominacja Tesli w statystykach może być jednak związana z jej znaczącym udziałem w rynku pojazdów elektrycznych.

Więcej na ten temat