Moto

Od 1 stycznia znowu drożej. Tak wysokich kar dla kierowców jeszcze nie było

Policjant stojący z lizakiem przy drodze
Kary za brak OC w 2025 r. (fot. Policja)
podpis źródła zdjęcia

Początek roku to moment idealny na podwyżki. Podwyżki m.in. kar dla kierowców. W tym przypadku kierujący autem osobowym może zapłacić ponad 9300 zł. Kiedy konkretnie? I czemu wartość tej opłaty karnej została po raz kolejny podwyższona?

Styczeń to w każdym roku okres podwyżek. Czasami są to podwyżki pensji, a czasami – jak w tym przypadku – opłat dla kierowców. Dokładnie 1 stycznia 2025 r. zwiększyła się jedna z kar przygotowanych dla zapominalskich kierowców. Wzrost wartości opłaty karnej sięga w tym przypadku blisko 8,5 proc.

Kary za brak OC w 2025 r. w górę. Skok o 8,5 proc.

Karą omawianą w tym materiale jest oczywiście kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu. Opłacić je musi właściciel każdego auta zarejestrowanego w kraju lub takiego, które pojawiło się na drodze publicznej. Ten obowiązek wyraźnie wynika z ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

 

Czemu wysokość kary za brak OC rośnie akurat 1 stycznia 2025 r.? Wynika to z działania prostego mechanizmu. Wartość tej opłaty jest uzależniona od wartości pensji minimalnej. Ta zmienia się każdego roku 1 stycznia. Od 1 stycznia wynosi 4666 zł, zamiast dotychczasowych 4300 zł. W tym roku – w przeciwieństwie do dwóch lat poprzednich – wysokość kary za brak OC zmieni się raz. Rząd nie przewiduje bowiem na razie lipcowej waloryzacji najniższej krajowej.

 

Przeczytaj także: Podatek od zakupu samochodu w 2025 r. Ile wynosi? Jak go opłacić?

Kary za brak OC w 2025 r. – samochody osobowe

Maksymalna wysokość kary za brak OC w przypadku samochodu osobowego wynosi dwukrotność najniższej krajowej. Taką kwotę może naliczyć Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Choć w tym punkcie warto dodać jeszcze jeden fakt. Bo ta rubryka dotyczy nie tylko aut osobowych, ale generalnie wszystkich pojazdów o DMC do 3,5 tony, a więc także samochodów dostawczych czy pick-up`ów o takiej masie.

 

  • brak OC powyżej 14 dni – 9 330 zł (było 8 600 zł)
  • brak OC od 4 do 14 dni – 4 670 zł (było 4 300 zł)
  • brak OC od 1 do 3 dni – 1 870 zł (było 1 720 zł)

Kary za brak OC w 2025 r. – samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy

W przypadku pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony maksymalna wysokość kary za brak wykupienia obowiązkowej polisy OC sięga trzykrotności najniższej krajowej. To ta kwota staje się podstawą wyliczenia opłat karnych.

 

  • brak OC powyżej 14 dni – 14 000 zł (było 12 900 zł)
  • brak OC od 4 do 14 dni – 7 000 zł (było 6 450 zł)
  • brak OC od 1 do 3 dni – 2 800 zł (było 2 580 zł)

Kary za brak OC w 2025 r. – pozostałe pojazdy, w tym motocykle

W przypadku pozostałych pojazdów, a więc także motocykli i innych jednośladów, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może ukarać kierowcę opłatą karną, która wynosi maksymalnie jedną trzecią pensji minimalnej.

 

  • brak OC powyżej 14 dni – 1 560 zł (było 1 430 zł)
  • brak OC od 4 do 14 dni – 780 zł (było 720 zł)
  • brak OC od 1 do 3 dni – 310 zł (było 290 zł)


Przeczytaj także: Co oznaczają kody w dowodzie rejestracyjnym? Dekodujemy każdą z rubryk

Czemu kierowcy dostają kary za brak OC?

Ubezpieczenie OC pojazdu jest obowiązkowe. Czemu kierowcy nie opłacają polisy? Czasami nie jest to kwestią celowego działania. Czasami wynika to z faktu, że OC straciło ważność, polisa nie przedłużyła się automatycznie, a kierowca zapomniał o tym fakcie. Możliwość taka pojawia się wtedy, gdy kierujący przepisze polisę OC z poprzedniego właściciela pojazdu, ewentualnie odziedziczył go w wyniku spadku. Automatycznie nie przedłuży się też ubezpieczenie krótkookresowe, w tym tzw. komisowe.

 

Koniec ochrony ubezpieczeniowej oznacza naprawdę czarną wizję. W razie spowodowania wypadku kierowca solidarnie na spółkę z właścicielem lub właścicielami nie tylko zapłaci karę na rzecz UFG. On będzie musiał również zwrócić kwoty odszkodowania wypłacone osobom poszkodowanym. A warto pamiętać o jeszcze jednym. Brak OC jest wykrywany nie tylko przez policjantów. Pracownicy UFG przeszukują również bazę CEPiK w poszukiwaniu pustych rekordów.

 

Piotr Nowak

Więcej na ten temat