Technologia mild hybrid jest obecnie oferowana przez większość producentów samochodów, od aut kompaktowych po luksusowe SUV-y. To stosunkowo niedrogie rozwiązanie w porównaniu do pełnych hybryd czy aut typu plug-in. Nie wymaga też żadnych zmian w stylu jazdy - samochód sam decyduje, kiedy wykorzystać wsparcie elektryczne.
System mild hybrid (MHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle) to instalacja łącząca silnik spalinowy z elementami elektrycznymi. Główne komponenty to silnik elektryczny oraz dodatkowy akumulator litowo-jonowy, zazwyczaj umieszczony pod fotelem pasażera. Kluczowym elementem jest "maszyna elektryczna", która pełni podwójną funkcję - jako silnik elektryczny wspomaga napęd, a jako prądnica wytwarza energię podczas hamowania. Choć określenie "hybryda" może wydawać się przesadzone, system MHEV oferuje istotne korzyści. Silnik elektryczny działa jako "dopalacz", wspomagając napęd spalinowy przez krótkie okresy (np. podczas ruszania czy wyprzedzania). Zwiększa on dynamikę jazdy, dostarczając dodatkowe kilka-kilkanaście koni mechanicznych mocy oraz kilkadziesiąt niutonometrów momentu obrotowego przy niskich obrotach. System oferuje szereg zalet ekonomicznych: pozwala na oszczędność paliwa rzędu 5-20% i osiąga 70% korzyści klasycznej hybrydy przy zaledwie 20% jej ceny. Koszt instalacji to około 4000 zł. Jest to zatem rozwiązanie, które oferuje rozsądny kompromis między ceną a korzyściami z częściowej elektryfikacji napędu.

Sercem systemu jest zintegrowany rozrusznik-generator (często oznaczany jako ISG), który pełni podwójną funkcję. Działa zarówno jako rozrusznik, jak i generator prądu, a dodatkowo może wspierać silnik spalinowy podczas przyspieszania. Całość współpracuje z instalacją elektryczną o napięciu 48V oraz niewielkim akumulatorem, który magazynuje odzyskaną energię.
Jak to działa w praktyce? Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem i zdejmujesz nogę z gazu - w tym momencie silnik elektryczny zaczyna działać jak generator, odzyskując energię z hamowania i ładując akumulator. Gdy ruszasz spod świateł lub gwałtownie przyspieszasz, zgromadzona energia jest wykorzystywana do wspomagania silnika spalinowego, redukując zużycie paliwa i emisję spalin.
Jedną z największych zalet mild hybrida jest system start-stop nowej generacji. Dzięki silnikowi elektrycznemu, ponowne uruchomienie jednostki spalinowej odbywa się błyskawicznie i praktycznie niezauważalnie dla kierowcy.
Więcej na ten temat