MOTO

Cupra Tavascan VZ 4Drive: Bardzo dynamiczny, ale czy sportowy? [MOTO Test]

VZ to skrót od hiszpańskiego słowa Veloz oznaczającego prędkość. Są nim oznaczane najmocniejsze i najszybsze modele Cupry, takie jak bohater dzisiejszego testu – Tavascan VZ 4Drive.

Trzeba przyznać, że nowy model hiszpańskiej marki zwraca na siebie uwagę. Proporcjonalna bryła ozdobiona ostrymi krawędziami i nowoczesnym oświetleniem, w tym podświetlanym logo, sugeruje, że mamy do czynienia z bardzo szybkim pojazdem. Auto ma około 464 cm długości, 186 cm szerokości i prawie 160 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 276,6 cm.

Cupra Tavascan VZ – bagażnik

540 l, tyle przestrzeni do wykorzystania na bagaże mają podróżujący. Nie brakuje tu praktycznych uchwytów na siatki, można też zmieniać położenie podłogi.

Na tylnych siedzeniach miejsca jest pod dostatkiem, a profil kanapy sprzyja dłuższym podróżom. Osoby siedzące z tyłu mają też do dyspozycji regulowane nawiewy.


Przeczytaj także: Nowy elektryczny Ford Explorer – nazwa znana, ale samochód nowy. Czy zdał nasz test śpiewająco? [MOTO Test]


Wygodnie siedzi się także z przodu. Efektownie wyglądające fotele zapewniają optymalny komfort i moim zdaniem dobre podparcie boczne dla pleców. Ale to co zrobiło na mnie największe wrażenie to projekt kokpitu.

Cupra Tavascan VZ – nowatorski kokpit

Tablica przyrządów prezentuje się nowatorsko. Jej głównym elementem jest rodzaj żebra łączącego środkową konsolę z częścią z cupholderami i podłokietnikiem. Przyłożono dużą wagę do detali, jak kształty, kolory i struktury poszczególnych elementów i materiałów.

15 calowy ekran jest największy jaki dotąd zainstalowano w aucie tej marki. Podoba mi się jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza, a to co mi się nie podoba to brak przycisków  na konsoli centralnej. Klimatyzację trzeba ustawiać poprzez ekran dotykowy.


Przeczytaj także: Nowe Volvo XC90 po liftingu – sprawdziłem, jak jeździ samochód, którego miało już nie być [MOTO Premiera]


Poza tym przydałaby się możliwość regulacji wysokości podłokietnika i klasyczny zamiast nowatorskiego system sterowania szybami. Tutaj, analogicznie do aut marki VW czterema szybami sterujemy przy pomocy tylko dwóch przycisków. Żeby aktywować przednie lub tylne okna musimy wcisnąć, a raczej dotknąć dodatkowe miejsce na panelu, zdarzało mi się często przełączyć je niechcący.

W rezultacie, gdy chciałem otworzyć przednią szybę, otwierałem tylną. Menu systemu pokładowego wydaje się nieskomplikowane, ale czasami trzeba się przeklikać przez klika plansz, żeby odnaleźć jakąś funkcję. 

Cupra Tavascan – dane techniczne i osiągi

Najmocniejszą odmianę nowego elektryka hiszpańskiej marki napędzają dwa silniki elektryczne, dzięki czemu auto ma napęd na obie osie. Moc maksymalna to 340 KM, a maksymalny moment obrotowy to 545 Nm. Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s.

A o tym, jak Cupra Tavascan jeździ, jaka jest jego cena i jaki ma zasięg, dowiecie się z materiału wideo umieszczonego na górze strony. Samochód został udostępniony do testu przez Cupra Polska, po nagraniu materiału został zwrócony importerowi.

Więcej na ten temat