MOTO

Test Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG: VZ obiecuje sportowe emocje, czy spełnia obietnicę?

Większość miłośników motoryzacji, gdy usłyszy nazwę Cupra Formentor, ma przed oczami wyrazistego crossovera, z bardzo mocnym silnikiem, który zapewnia ogromną frajdę z prowadzenia. Dziś przyjrzymy się łagodniejszemu wariantowi tego modelu. Zapraszam na test Cupry Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG.

Wariantowi łagodniejszemu, choć wciąż oznaczonemu emblematem VZ zarezerwowanym dla najmocniejszych wersji modeli hiszpańskiej marki. Niedawno model przeszedł modernizację, zmieniono m.in. przednią część nadwozia, przez co, według niektórych opinii, wygląd stał się nieco grzeczniejszy, a moim zdaniem nieco nowocześniejszy.

Test Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG – wymiary i pojemność bagażnika

Nadwozie ma 445 cm długości, 184 cm szerokości i niespełna 153 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 268 cm. Bagażnik w hybrydzie plug in jest mniejszy aż o 75 l w stosunku do wariantów nie hybrydowych i ma 345 l pojemności.

Formentor wydaje się mniejszy niż jest w rzeczywistości, bo choć pojemność bagażnika tej wersji nie zachwyca, podobnie do dość wysokiego progu załadunku to miejsca w środku jest sporo.


Przeczytaj także: Test Cupra Leon Sportstourer 1.5 e-Hybrid 272 KM: Coś innego


Na tylnej kanapie nawet wysocy pasażerowie o wzroście około 182 cm nie będą zahaczać fryzurą o podsufitkę, jest tu też wystarczająca ilość przestrzeni na nogi. Pasażerowie mają do dyspozycji osobno regulowane kratki nawiewu i temperaturę klimatyzacji.

Bez rozczarowań obędzie się także z przodu. Fotele zapewniają dobre podparcie boczne, cieszy też regulowany na wysokość podłokietnik.

Test Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG – obsługa kokpitu

Na kokpicie nie zabrakło wyświetlaczy. Znajdziemy tu cyfrowe zegary, których wygląd można zmieniać, a także duży ekran na górze środkowej konsoli. Menu rozbudowanego systemu pokładowego czasami zmusza do przeklikania się przez kilka ekranów zanim dotrzemy do poszukiwanej funkcji, ale jest rozplanowane logicznie.


Przeczytaj także: Cupra Tavascan VZ 4Drive: Bardzo dynamiczny, ale czy sportowy? [MOTO Test]


Tradycyjnie „przyczepię się” do obsługi klimatyzacji. Ustawia się jej parametry dotykowymi przyciskami i przez ekran dotykowy, wygodniej byłoby tradycyjnymi pokrętłami. Materiały wykończeniowe robią dobre wrażenie.


Test Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG – dane techniczne

Testowany egzemplarz jest napędzany przez układ hybrydowy składający się z silnika elektrycznego i benzynowej jednostki o pojemności 1,5 l. Według danych producenta auto rozwija moc maksymalną 272 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7 sekund.

Przyznam, że jak na wariant VZ osiągi pozostawiają poczucie niedosytu. Dlatego dobrze, że w cenniku znajdziemy jeszcze spalinową wersję VZ, która setkę osiąga po 4,8 s.

Kierowca hybrydowego Formentora ma do wyboru kilka trybów jazdy, lecz nawet w tym najostrzejszym, najbardziej dynamicznym, nazwanym Cupra, auto się nie radykalizuje.

Jest do tego stopnia ugrzecznione, że na co dzień podróżowałem nim w tym najostrzejszym trybie i nie miałem go dosyć.

Owszem, czuły układ kierowniczy, sprawia, że samochód przyjemnie się prowadzi, a adaptacyjne zawieszenie wspomagane przez elektronicznych asystentów utrzymuje auto w ryzach, ale nawet w najtwardszym położeniu całkiem komfortowo radzi sobie z tłumieniem nierówności.

Skrzynia biegów też nie wykazuje ultra sportowych genów. Wykazuje zwłokę w redukcji biegów przy skorzystaniu z funkcji kick down, ale w warunkach mniej dynamicznej jazdy biegi zmienia szybko i płynnie.

Test Cupra Formentor VZ 1.5 e-Hybrid 272 KM DSG – zasięg na prądzie

Wariant Plug in daje możliwość dłuższej jazdy tylko na silniku elektrycznym. Dłuższej, według informacji producenta oznacza dystans ponad 100 km.

Przyznam, że mnie nie udało się przejechać z wyłączonym silnikiem benzynowym tak daleko. W warunkach, gdy temperatura powietrza spadła do około półtora stopnia Celsjusza, podczas jazdy po mieście zasięg na prądzie wyniósł około 50 km.

Więcej informacji o Cuprze Formentor VZ 1.5 e-Hybrid, w tym informację o cenie, znajdziecie w wideo umieszczonym na górze strony. Auto zostało zwrócone importerowi po realizacji materiału.

Więcej na ten temat