Nazwa kraju, w którym poruszają się najstarsze samochody, to dopiero pierwszy z ciekawych faktów, które można odnaleźć w raporcie ACEA. Jak na tle państw UE wypada Polska?
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów, czyli ACEA, przygotowało coroczny raport dotyczący rynku motoryzacyjnego w Unii Europejskiej. Co z niego wynika? Chociażby to, że pod koniec 2024 r. po drogach Starego Kontynentu jeździło 249 mln pojazdów. To stanowi wzrost o 1,4 proc. w stosunku do 2023 r.
W jakim kraju UE jeżdżą najstarsze samochody?
Odpowiedź na to pytanie jest dość ciekawa. Bo pewnie pomyślicie, że najstarsze samochody jeżdżą w Polsce? Nic bardziej mylnego. Najbardziej wiekowe pojazdy poruszają się bowiem według raportu ACEA po drogach... Grecji. Tak, jednego z wakacyjnych rajów chętnie odwiedzanych przez Polaków. Średnia wieku pojazdu w tym kraju to aż 17,5 roku. Niewiele lepiej ze średnią na poziomie 16,2 roku wypadają Czechy.
Ile zatem ma statystyczny pojazd jeżdżący po polskich drogach? Zdaniem ACEA 15,1 roku. Zaskakiwać może inny wskaźnik. Otóż w naszym kraju blisko 15 mln aut ma więcej, niż 10 lat. Identyczny wynik, co w Polsce, mają samochody na Słowacji. Bardzo podobny natomiast na Węgrzech (15 lat), w Litwie (14,7 roku) i Rumunii (15,4 roku). Średnia w UE wynosi 12,5 roku. Natomiast najmłodsze samochody – bo statystycznie mające zaledwie 8 lat – poruszają się po drogach Luksemburga.
Przeczytaj także: Tani model Tesli już w tym roku! Elon Musk składa kolejną obietnicę
Wiedzieliście o tym, że 40 proc. Duńczyków nie ma własnego auta?
Raport ACEA zdradza większą ilość ciekawostek. Bo pokazuje, że aż 40 proc. gospodarstw domowych w Danii nie posiada własnego auta. To chyba oznacza, że korzystają z środków masowego transportu. Na przeciwnym biegunie znajduje się Francja. W tym kraju aż 31 proc. gospodarstw posiada dwa pojazdy. Europejczycy w 2024 r. średnio pokonali autem 12 346 km.
Krajem z największym "zagęszczeniem" pojazdów są Włochy. Na 1000 mieszkańców przypadają aż 694 samochody. Dla porównania na Łotwie ilość ta spada już do 381 aut. Kolejne zaskoczenie dotyczy rodzajów napędów. W Austrii ACEA wykazuje, że nie ma zarejestrowanej nawet jednej hybrydy plug-in. Najwyższe "stężenie" elektryków jest natomiast w Szwecji. Tam zajmują one aż 5,9 proc. całego parku samochodowego. Plug-in`y dokładają do tego wyniku kolejne 5,5 proc. Mieszkańcy Łotwy i Litwy z kolei nadal kochają diesle. W pierwszym kraju ich odsetek wynosi 62,6 proc. W drugim sięga 58,4 proc. To rekordy w UE.
Przeczytaj także: Nowa chińska marka w Polsce. Zaoferuje kierowcom najtańszego, 7-miejscowego SUV-a w segmencie D
Ile jest samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej?
W Europie mamy 249 mln samochodów. Zastanawia was pewnie, ile z nich to elektryki? Wynik jest naprawdę zaskakujący. Bo mówimy o zaledwie 1,8 proc. Pojazdów o zasilaniu bateryjnym jest zatem w UE blisko 4,5 mln. Gdyby doliczyć do tej liczby modele plug-in, otrzymujemy 3,9 proc. Zaledwie 3,9 proc. Wskaźniki te jasno pokazują jak potężne wyzwanie czeka europejską motoryzację w drodze do zeroemisyjności. Czy zwiększenie udziału aut zeroemisyjnych uda się do 2035 r.? Moim zdaniem to wątpliwe. Na rynku panuje bowiem zbyt duża dysproporcja.