Kultura

Pelagia Majewska była polską królową przestworzy i doskonałą szybowniczką

Pelagia Majewska w okularach przeciwsłonecznych na czarno-białym zdjęciu.
Pelagia Majewska była wybitną polską pilotką. Fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
podpis źródła zdjęcia

Jako pierwsza kobieta w Polsce i druga na świecie otrzymała Medal Lilienthala, najwyższe międzynarodowe wyróżnienie szybownicze. Pelagia Majewska była wybitną polską pilotką i instruktorką, ustanowiła wiele krajowych i światowych rekordów szybowcowych.

Równe to miasto w Ukrainie, gdzie 26 kwietnia 1933 r. urodziła się przyszła chluba polskiego lotnictwa, Pelagia Teresa Majewska. Już od najmłodszych lat Pelagia była bardzo aktywna fizycznie i społecznie zaangażowana – uprawiała lekkoatletykę, pływanie, jak również należała do harcerstwa. Ostatecznie jednak postanowiła podbić przestworza i już po maturze spróbowała swoich sił w spadochroniarstwie, a także w szybownictwie w Aeroklubie Lubelskim. Tam wkrótce przeszła szkolenie na samolotach. Swoją przygodę z lotnictwem kontynuowała później w Aeroklubie Warszawskim.

Wybitne osiągnięcia i zaszczytne wyróżnienia

Buddy Holly był jednym z pasażerów samolotu Beechcraft Bonanza, który rozbił się niedługo po starcie 3 lutego 1959 r. Fot. Harry Hammond/V&A Images/Getty Images

„Dzień, w którym umarła muzyka”. Mogliby tworzyć dalej, gdyby nie ta katastrofa

Kultura

Pelagia Majewska jako społeczna instruktorka szkoliła młodzież w aeroklubach terenowych. Spędziła w powietrzu łącznie 8100 godzin, w tym ponad 3600 na szybowcach, ustanawiając przy tym 21 krajowych i 17 światowych rekordów. W 1956 roku otrzymała najwyższe odznaczenie szybowcowe, czyli Medal Tańskiego. Ponadto w 1960 roku została pierwszą Polką i drugą kobietą na świecie, którą wyróżniono Medalem Lilienthala, znanym jako najwyższe światowe odznaczenie szybowcowe.

Tragiczny start ostatniego lotu

W latach 80. Pelagia Majewska była jednym z najbardziej uznanych pilotów w przedsiębiorstwie, w którym wówczas pracowała. W ramach kolejnego kontraktu zadaniem lotników było przetransportowanie drogą powietrzną samolotów przeciwpożarowych z Polski do Portugalii. Ostatni etap podróży przypadł na 12 lipca 1988 r., kiedy to Pelagia zastąpiła człowieka, który – jak się wówczas okazało – nie posiadał już aktualnej licencji. Niestety tuż po wystartowaniu z lotniska w Lizbonie samolot, który pilotowała Majewska, runął na ziemię. Kobieta zginęła na miejscu. Być może gdyby nie ta katastrofa, w tym roku Pelagia świętowałaby swoje 91. urodziny.

Pelagia Majewska zginęła 12 lipca 1988 r. na lotnisku w Lizbonie. Fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook
Pelagia Majewska zginęła 12 lipca 1988 r. na lotnisku w Lizbonie. Fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie/Facebook

Zobacz film „Przerwany lot” w TVP VOD

Pośmiertne odznaczenia

Pelagia Majewska została pochowana na cmentarzu przy ulicy Lipowej w Lublinie. Po śmierci została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Rok po katastrofie w Lizbonie, na wniosek Aeroklubu Warszawskiego, ustanowiono nowe najwyższe międzynarodowe odznaczenie szybowcowe dla kobiet, czyli Medal Pelagii Majewskiej.

PG
Więcej na ten temat