Szwedzka marka Volvo, po rekordowym roku 2024, szykuje się do wprowadzenia kilku kluczowych nowości. W planach są zarówno całkowicie elektryczne modele, jak i hybrydy plug-in. Sprawdzamy, jakie nowości pojawią się w salonach w najbliższych dwóch latach.
Volvo znajduje się obecnie w bardzo ciekawym momencie swojej historii. Po rekordowym 2024 roku, w którym dostarczono 763 389 samochodów (wzrost o 8% rok do roku), marka zapowiada kolejne nowości. Jim Rowan, prezes i CEO Volvo, przedstawił ambitne plany na najbliższe lata, mimo przewidywanych "trudnych warunków rynkowych" w 2025 roku.
Już 10 lutego 2024 zadebiutuje EX30 Cross Country - uterenowiona wersja najmniejszego elektrycznego crossovera marki. Jednak to nie koniec nowości. W tym roku Szwedzi wprowadzą na rynek swojego pierwszego, elektrycznego sedana - model ES90. Dodatkowo, na rynek chiński trafi nowa hybryda plug-in o zwiększonym zasięgu elektrycznym.
Przeczytaj także: Nowe Volvo XC90 - test wideo
Największą nowością będzie jednak model EX60, którego prototypy pojawią się na drogach w 2025 roku, a premiera rynkowa planowana jest na 2026 rok. Będzie to pierwszy elektryczny model Volvo zbudowany na platformie SPA3, co ma przynieść znaczące obniżenie kosztów produkcji. Jak zapewnia Rowan, EX60 będzie "game changerem" dla marki, a na tej samej platformie powstaną jeszcze dwa kolejne modele.
Co ciekawe, Volvo zrewidowało swoje wcześniejsze plany całkowitej elektryfikacji do 2030 roku. Nowa strategia zakłada, że modele hybrydowe plug-in i elektryczne będą stanowić 90-100% sprzedaży, jednak w ofercie pozostaną także wersje mild-hybrid. Przykładem takiego podejścia jest XC90 z silnikami spalinowymi, który przeszedł drugi facelifting w 2024 roku i pozostanie w sprzedaży tak długo, jak będzie na niego popyt.
Volvo ma powody do optymizmu w kontekście elektromobilności. W 2024 roku sprzedaż samochodów elektrycznych marki wzrosła o 54%, osiągając poziom 175 194 sztuk, co stanowi 23% całkowitej sprzedaży. Co więcej, uwzględniając hybrydy plug-in, samochody z możliwością ładowania z gniazdka stanowiły już 46% wszystkich dostarczonych pojazdów. Marka może pochwalić się najwyższym udziałem samochodów elektrycznych wśród tradycyjnych producentów aut luksusowych.
Przeczytaj także: Volvo XC60 hitem w segmencie premium w Polsce - niezwykły wynik