Moto

Co oznaczają kody w dowodzie rejestracyjnym? Dekodujemy każdą z rubryk

Dowód rejestracyjny pojazdu, kluczyk do samochodu i tablice rejestracyjne
Co oznaczają kody w dowodzie rejestracyjnym?
podpis źródła zdjęcia

Dowód rejestracyjny pojazdu zawiera szereg dziwnych kodów. Kierowcy często nie rozumieją ich znaczenia. Co one oznaczają i jakie informacje ukrywają się pod nimi? To akurat prosto rozstrzygnąć. W tym materiale dekodujemy je wszystkie.

Dowód rejestracyjny to coś na kształt paszportu pojazdu. To w nim znajdują się podstawowe dane identyfikacyjne i techniczne samochodu, informacje dotyczące właściciela auta czy termin ważności przeglądu technicznego. Dowody rejestracyjne wydawane aktualnie w Polsce mają ogólnoeuropejski wzór. Staną się zatem czytelne zarówno dla policjanta w Polsce, jak i krajach UE.

Co oznaczają kody w dowodzie rejestracyjnym?

  • Kod A – numer rejestracyjny pojazdu.
  • Kod B – data pierwszej rejestracji pojazdu.
  • Kod C.1.1 – nazwisko właściciela dowodu rejestracyjnego.
  • Kod C.1.2 – numer PESEL lub REGON właściciela
  • Kod C.1.3 – adres zameldowania właściciela dowodu.
  • Kod C.2.1 – nazwisko właściciela pojazdu.
  • Kod C.2.2 – numer PESEL lub REGON właściciela.
  • Kod C.2.3 – adres zameldowania właściciela pojazdu.
  • Kod D.1 – marka pojazdu.
  • Kod D.2 – typ pojazdu.
  • Kod D.3 – model pojazdu.
  • Kod E – numer VIN bądź numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu.
  • Kod F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu.
  • Kod F.2 – dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
  • Kod F.3 – dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów
  • Kod G – masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające.
  • Kod H – okres ważności dowodu rejestracyjnego.
  • Kod I – data wydania dowodu rejestracyjnego.
  • Kod J – kategoria pojazdu.
  • Kod K – numer świadectwa homologacji typu pojazdu.
  • Kod L – liczba osi.
  • Kod O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem.
  • Kod O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca.
  • Kod P.1 – pojemność silnika.
  • Kod P.2 – maksymalna moc netto silnika.
  • Kod P.3 – rodzaj paliwa.
  • Kod Q – stosunek mocy do masy własnej; dotyczy motocykli i motorowerów.
  • Kod S.1 – liczba miejsc siedzących, łącznie z siedzeniem kierowcy.
  • Kod S.2 – liczba miejsc stojących.

 

Przeczytaj także: Brak miejsca w dowodzie rejestracyjnym, co robić?

Jakie jeszcze dane zawiera dowód rejestracyjny pojazdu?

W dowodzie rejestracyjnym pojazdu znajdują się jeszcze dwie sekcje. Pierwszą są pola na pieczątki z przeglądów technicznych. Diagnosta wpisuje tu termin ważności badania, podpisuje się i wbija pieczątkę. Drugą są tzw. adnotacje urzędowe. To tu znajduje się tzw. nalepka legalizacyjna, a także adnotacje dotyczące współwłaściciela, zastawu rejestrowego, montażu instalacji LPG czy haka, poziomu emisji spalin pojazdu, przeznaczenia pojazdu jako taxi, do nauki jazdy czy busa z limitem prędkości 100 km/h.

 

Na ostatniej stronie dowodów w nowej wersji dostępny jest także kod QR. To tzw. kod Aztec. Umożliwia on sprawdzenie wielu danych dotyczących pojazdu, np. ważność obowiązkowego badania technicznego i polisy OC. W celu odczytania danych na podstawie kodu QR, wystarczy wejść na stronę carq.pl i zeskanować za pomocą kamery ten kod.

 

Przeczytaj także: Koszt tablic indywidualnych to 1080 zł. Ale tylko dla pierwszego właściciela

Czemu nie wszystkie pola w dowodzie rejestracyjnym są wypełnione danymi?

Wzór dowodu rejestracyjnego ma charakter ogólny. Może się zatem okazać, że w przypadku niektórych typów pojazdów nie ma konieczności uzupełniania wszystkich danych. W takim przypadku rubryki te pozostaną puste. Dobry przykład dotyczy motoroweru czy motocykla i pola F.1 czy samochodu osobowego i pola S.2.

Kiedy kierowca musi mieć przy sobie dowód rejestracyjny pojazdu?

Kierowca nie musi mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego w sytuacji, w której porusza się po Polsce pojazdem zarejestrowanym w naszym kraju. W takim przypadku policjanci sprawdzą informacje dotyczące przeglądu technicznego auta w bazie CEPiK na podstawie numeru rejestracyjnego. Posiadanie dowodu rejestracyjnego podczas jazdy jest konieczne w przypadku, w którym:

 

  • prowadzący jedzie autem zarejestrowanym za granicą. CEPiK to baza krajowa. Nie ma w niej danych dotyczących pojazdów spoza Polski.
  • kierowca jedzie za granicę. Zagraniczni policjanci nie mają dostępu do CEPiK.
  • pojazd jedzie na przegląd techniczny. Bez tego diagnosta nie będzie mógł wbić pieczątki potwierdzającej przedłużenie ważności badania.

 

Piotr Nowak

Więcej na ten temat