Ceny anglików brzmią dla kierowców mocno interesująco. Co jednak z kwestią ich rejestracji? Czy samochód z kierownicą po prawej stronie można bez problemu zarejestrować w kraju? Polskie przepisy były w tej kwestii bezlitosne. Zmienił to dopiero wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE.
Samochody z kierownicą po prawej stronie, a więc tzw. angliki, od lat były kuszącą opcją dla kierowców w Polsce. Powód tego stanu rzeczy jest oczywisty. W Wielkiej Brytanii pojazd można kupić kilkadziesiąt procent taniej, niż w Polsce. Taka dysproporcja sprawiała, że chętnych nie brakowało.
Czy można w Polsce zarejestrować samochód z kierownicą po prawej stronie?
Początkowo rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie wymagała tzw. przekładki. Chodziło o to, że kierowcę należało przełożyć na lewą stronę. To było technicznie możliwe i często nie wymagało mocnego przekonstruowania pojazdu. Auta miały bowiem symetryczny układ kolumny. Były już w fabryce dostosowywane do montażu kierownicy i po prawej, i po lewej stronie. Bez przekładki samochód nie mógł przejść badania technicznego w Polsce.
Dziś rejestracja anglika wcale nie wymaga przekładki. Konieczność wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (UE) w sprawie C-639/11 odnośnie dopuszczenia pojazdów z kierownicą po prawej stronie sprawiała, że urzędy muszą dopuścić zarejestrowanie takiego auta. Nie wymaga to uzyskiwania specjalnej zgody, a jedynie spełnienia wymogów formalnych. To jest oficjalnie możliwe od 1 stycznia 2021 r.
Jakie dokumenty są konieczne do zarejestrowania samochodu z kierownicą po prawej stronie?
Generalnie lista dokumentów wymaganych przez wydział komunikacji w przypadku anglika nie różni się zasadniczo od listy, która okazuje się niezbędna w aucie z kierownicą po lewej stronie. Kierowca musi dostarczyć urzędnikowi:
- wniosek o rejestrację pojazdu.
- dokument potwierdzający własność, a więc umowę lub fakturę.
- dowód rejestracyjny.
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego.
- dowód odprawy celnej.
- dotychczasowe tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku.
- potwierdzenie uiszczenia opłat związanych z rejestracją.
- potwierdzenie wykupienia obowiązkowej polisy OC dla pojazdu.
Lista dokumentów może się oczywiście zmieniać. Dużo zależy bowiem od tego, czy kierowca kupi samochód z kierownicą po prawej stronie w ramach importu, czy taki, który był już zarejestrowany w Polsce.
Czy w przypadku rejestracji anglika konieczne jest tłumaczenie dokumentów?
W przypadku importu samochodu z kierownicą po prawej stronie dużo zależy od tego, w którym roku pojazd był zarejestrowany w Wielkiej Brytanii. Jeżeli przed końcem 2020 r., tłumaczeń wykonywać nie trzeba. Jeżeli od 2021 r., tłumaczenia są niezbędne. Data graniczna oznacza brexit. Przekład dokumentów na język polski nie jest wymagany tylko w przypadku aut, które zostały zarejestrowane w kraju należącym do Unii Europejskiej (czyli np. Wielkiej Brytanii sprzed 2021 r.).
Ile kosztuje rejestracja samochodu z kierownicą po prawej stronie?
Listę kosztów należy podzielić na dwa przypadki. Pierwszy blok stanowi sytuacja, w której pojazd jest po raz pierwszy rejestrowany w kraju. Wtedy podczas wizyty w wydziale komunikacji i w czasie rejestracji auta z kierownicą po prawej stronie po imporcie, kierowca musi zapłacić:
- 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
- 13,50 zł za wydanie pozwolenia czasowego,
- 80 zł za wydanie kompletu tablic rejestracyjnych,
- 12,50 zł za wydanie kompletu nalepek legalizacyjnych.
W sumie daje to kwotę na poziomie 160 zł. Jeżeli jednak anglik był już zarejestrowany w kraju, suma może spaść do 66,50 zł. Bo w takim przypadku nie ma konieczności wydawania nowych tablic rejestracyjnych czy wydawania pozwolenia czasowego. Kierowca płaci jedynie za nowy dowód rejestracyjny i nalepki legalizacyjne.