Niemiecka organizacja pomocy drogowej ADAC podsumowała rok 2024, odnotowując rekordową liczbę interwencji. Żółte Anioły, jak nazywani są pracownicy pomocy drogowej, udzielali wsparcia kierowcom średnio co 9 sekund. Co dokładnie robią i dlaczego ich usługi są tak potrzebne?
W 2024 roku ekipy ADAC i partnerzy mobilności udzielili pomocy kierowcom ponad 3,6 miliona razy. Dokładnie mówiąc, przeprowadzono 3.633.154 interwencji, co przekłada się na około 7 operacji na minutę. W porównaniu z 2023 rokiem liczba interwencji wzrosła o 2,9 proc. (w 2023 roku odnotowano 3.531.058 wyjazdów).
Wzrost liczby interwencji spowodowany jest między innymi rosnącym średnim wiekiem pojazdów na niemieckich drogach oraz zwiększonym natężeniem ruchu.
W ujęciu miesięcznym, ekipy ADAC miały najwięcej pracy w styczniu, przeprowadzając około 377.000 interwencji. Niewiele mniej odnotowano w sierpniu.
Absolutnym rekordzistą był 9 stycznia 2024 roku, kiedy to przeprowadzono aż 19.714 interwencji. Tego dnia w Niemczech wystąpił gwałtowny atak mrozu z temperaturami sięgającymi dwucyfrowych wartości poniżej zera, co doprowadziło do problemów z wieloma akumulatorami samochodowymi.
Przeczytaj także: Podwyżka opłat za przejazd autostradą A2 od jutra. Znamy nowe stawki
Najczęstsza przyczyna awarii: akumulator
Podobnie jak w poprzednich latach, również w 2024 roku najczęstszą przyczyną awarii były problemy z akumulatorem. Stanowiły one 44,9 proc. wszystkich przypadków, w których interweniowała pomoc drogowa ADAC – nieco więcej niż w roku poprzednim (44,1 proc.).
Drugie miejsce zajęły awarie silnika lub układu zarządzania silnikiem (22,1 proc.). Do tej kategorii zaliczają się głównie problemy z wtryskiem, zapłonem lub czujnikami. Z kolei problemy z alternatorem, rozrusznikiem, instalacją pokładową lub oświetleniem stanowiły 10,6 proc. wszystkich interwencji.
Samochody elektryczne: wyraźny wzrost liczby awarii
W 2024 roku ADAC zarejestrował 43.678 interwencji w przypadku czysto elektrycznych samochodów (BEV), co stanowi wzrost o około 46 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Również w tym przypadku akumulator rozruchowy był najczęstszą przyczyną awarii, odpowiadając za połowę wszystkich problemów.
Wzrost liczby interwencji wynika z rosnącego znaczenia elektromobilności. Mimo spowolnienia w nowych rejestracjach, pod koniec 2024 roku w Niemczech zarejestrowanych było znacznie więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej. Ponadto wiele elektrycznych pojazdów z wcześniejszych generacji osiąga wiek, w którym również w przypadku pojazdów spalinowych wzrasta podatność na awarie.
Rośnie liczba interwencji przy awariach rowerów
Uruchomiona w czerwcu 2022 roku usługa pomocy rowerowej również odnotowała wzrost liczby interwencji. W ciągu 2024 roku Żółte Anioły naprawiły na miejscu 16.934 uszkodzonych rowerów.
W ponad dwóch trzecich przypadków (69 proc.) przyczyną wezwania pomocy była uszkodzona opona.
Jak wezwać pomoc ADAC na autostradzie w Niemczech?
Oprócz klasycznej infolinii ADAC pod numerem telefonu 089 20 20 4000, członkowie organizacji korzystali również z aplikacji ADAC do pomocy drogowej, dostępnej bezpłatnie w sklepach z aplikacjami dla systemów iOS i Android. W ten sposób do klubu dotarło około 600.000 wszystkich wezwań pomocy. W porównaniu z 2023 rokiem stanowi to znaczący wzrost o około 20 proc. Udział wezwań pomocy za pośrednictwem aplikacji wyniósł prawie 17 proc.
Przeczytaj także: Tak tanio dawno nie było. Od 10 marca ceny paliw idą w dół