Inspekcja Transportu Drogowego zarządza siecią fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości. Choć nie tylko. Bo w sieci CANARD pracują również kamery red light. Ich sieć poszerzyła się właśnie o 6 kolejnych punktów. Gdzie zachowania kierowców na skrzyżowaniach są pilnie strzeżone?
Czerwone światło znaczy "stop". Stop, bo z przeciwnego kierunku na skrzyżowanie wjeżdżają właśnie pojazdy. Skutki jazdy na czerwonym świetle mogą być tragiczne. Przypomina o nich CANARD na każdym kroku. Dlatego właśnie to wykroczenie jest obwarowane karą wynoszącą 500 zł. Oznacza też dopisanie do konta kierowcy 15 punktów karnych.
Nowe lokalizacje kamer red light w Polsce
W ostatnich kilku tygodniach w Polsce pojawiło się aż 6 nowych systemów red light. To efekt dalszych prac nad modernizacją i rozbudową sieci CANARD. Urządzenia rejestrujące wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle można znaleźć m.in. w takich lokalizacjach, jak:
- Warszawa na skrzyżowaniu ulic: Hynka, Łopuszańskiej i Al. Krakowskiej.
- Starogard Gdański na skrzyżowaniu ul. Bohaterów Monte Casino, Al. Armii Krajowej i Al. Jana Pawła II.
- Kielce na skrzyżowaniu ulic Solidarności, Sandomierskiej, Źródłowej i AL. IX Wieków Kielc.
- Białystok na skrzyżowaniu ulic Zwierzynieckiej i św. Ojca Pio.
- Białystok na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego, Piastowskiej, gen. Sosabowskiego i gen. Sulika.
- Żnin ul. Mickiewicza.
W tym punkcie dwie ciekawostki. Po pojawieniu się red lightów na skrzyżowaniu Hynka, Łopuszańskiej i Al. Krakowskiej w Warszawie, w tym punkcie ruch monitoruje już aż 28 kamer. A ten punkt wcale rekordzistą nie jest. Rekord należy bowiem do skrzyżowania ulic Solidarności, Sandomierskiej, Źródłowej i AL. IX Wieków Kielc w Kielcach. Tu kierowców i pieszych obserwuje aż 36 kamer. Nadzorem objęto w sumie 30 pasów ruchu.
Przeczytaj także: Autostrada A1 pilnie monitorowana. Te kamery potrafią obliczyć prędkość i wystawiają mandaty co kilka sekund
Gdzie jeszcze można spotkać kamery red light w Polsce?
Dziś kamery red light znaleźć można w sumie na 52. skrzyżowaniach w Polsce. Pomijając powyższą listę, urządzeń można się spodziewać m.in. także w takich lokalizacjach, jak:
- Jabłonna, Rondo Biskupów Płockich
- Marki, skrzyżowanie Al. marsz. Piłsudskiego z ul. Wspólną
- Mroków, skrzyżowanie Al. Krakowskiej z ul. Rejonową i Szkolną
- Ropczyce, skrzyżowanie ul. 3 Maja z DK94
- Stalowa Wola, skrzyżowanie Al. Jana Pawła II z ul. Komisji Edukacji Narodowej
- Luzino, skrzyżowanie ulic Wejherowskiej i Lęborskiej z Chłopską i Wilczka
- Miszewo, skrzyżowanie ulic Gdańskiej z Gdyńską
- Słupsk, skrzyżowanie ulic Wiejskiej z Gdańską
- Pyskowice, skrzyżowanie ulic Mickiewicza i Toszeckiej, DK40 i DK94
- Łaziska Górne, obwodnica w pobliżu ulicy Cieszyńskiej, DK81
- Bielsko-Biała, rondo NSZZ Solidarność, skrzyżowanie ulic Sarni Stok i Warszawskiej
- Mikołów, skrzyżowanie ulicy Cieszyńskiej z Gliwicką/ Wyzwolenia, DK81 – DK44
- Pszczyna, skrzyżowanie ulic Męczenników Oświęcimskich z Górnośląską, DK1
- Zabrze, ul. Bytomska z ul. Z. Religi
- Olsztyn, Al. gen. Sikorskiego W./Synów Pułku
- Piła, Obwodnica Bydgoszcz – Szczecin, na skrzyżowaniu DK10 i DK11
- Komorniki, skrzyżowanie ulic Poznańskiej z Gottlieba
- Poznań, rondo Kaponiera
- Szczecin, skrzyżowanie ulic Gen. Taczaka/ 26 Kwietnia z Derdowskiego
- Wrocław, skrzyżowanie ulic Na Ostatnim Groszu (DK5) i Bystrzyckiej
- Bolesławiec, u zbiegu ulic: Asnyka, Al. Tysiąclecia, Chrobrego i Spółdzielczej
- Jelenia Góra, skrzyżowanie al. Jana Pawła II (DK3) z Grunwaldzką
- Świdnica, skrzyżowanie ul. Esperantystów ze Stęczyńskiego/ Łączną (DK35)
- Nakło nad Notecią, skrzyżowanie Obwodnicy z ul. Mrotecką, DK10 z DW241
- Grębocin, skrzyżowanie ulicy Kowalewskiej z Dworcową i Lubicką, DK10 z DW552
- Kowal, skrzyżowanie DK 91 z Wojska Polskiego, DK91 z DW269
- Anielin, skrzyżowanie DK 12 – Anielin
- Gorzów Wielkopolski, rondo Santockie
- Łódź, skrzyżowanie ul. Drewnowskiej z al. Włókniarzy
- Łódź, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. Obywatelską
- Piotrków Trybunalski, skrzyżowanie al. Piłsudskiego z Al. Armii Krajowej
- Łódź, rondo mjr. Alfreda M. Biłyka, DK91/DK72
- Radomsko, ul. Piłsudskiego
- Wieluń, skrzyżowanie ul. Piłsudskiego i Krakowskie Przedmieście
- Łódź, rondo Inwalidów
Przeczytaj także: Mamy ponad 5,2 tys. km tras szybkiego ruchu. Nowe drogi, które oddano w 2024 r.
Jakie jeszcze wykroczenia rejestrują kamery red light?
Kamery red light skupiają się przede wszystkim na rejestrowaniu wykroczenia polegającego na wjechaniu na skrzyżowanie na czerwonym świetle. To jednak nie koniec, bo zdjęcia pozwalają również na ukaranie kierującego grzywną za:
- rozmowę przez telefon komórkowy trzymany przy uchu – mandat 500 zł i 12 punktów karnych.
- używanie telefonu komórkowego i trzymanie go w dłoni podczas jazdy – mandat 500 zł i 12 punktów karnych.
- brak zapiętych pasów bezpieczeństwa – mandat 100 zł i 5 punktów karnych.
- najechanie na linię ciągłą na jezdni – mandat od 100 zł i 1 punkt karny.
- jazdę po buspasie – mandat 100 zł i 1 punkt karny.
- zignorowanie konieczności zatrzymania się przed zieloną strzałką – mandat od 100 zł i 6 punktów karnych.
GITD stawia red light także na przejazdach kolejowych
Kamery systemu red light są montowane przez GITD nie tylko na skrzyżowaniach drogowych, ale i przejazdach kolejowych. Tu na kierujących czeka szczególnie wysoki mandat. W razie wjechania na przejazd po zaświeceniu się czerwonego światła lub po rozpoczęciu opuszczania półzapór, kierujący dostanie 2000 zł grzywny (recydywa 4000 zł) i 15 punktów karnych. Tak drogie zdjęcia wykonują urządzenia zamontowane m.in. w takich lokalizacjach, jak:
- Warszawa, DW637, Cyrulików – przejazd kolejowy,
- Wrocław, skrzyżowanie drogowo – kolejowe, ul. Szczecińska DW356,
- Wrocław, ul. Średzka (DK94) – przejazd kolejowy.
Piotr Nowak