Moto

Nowe światło sygnalizacji. Rewolucyjny pomysł parlamentarnej komisji

Sygnalizacja świetlna. Fot. policja
Sygnalizacja świetlna. Fot. policja

Parlamentarny Zespół ds. Obrony Kierowców powstał 16 listopada 2023 roku i zrzesza pięciu członków (wszystkich z Konfederacji). Chcą wprowadzić zmiany – wśród pomysłów jest między innymi nowe, migające zielone światło na sygnalizatorze czy inne kary dla kierowców, którzy spowodowali kolizję.

W ciągu roku posłowie spotkali się trzy razy i podczas ostatniego posiedzenia zaproponowali konkretne zmiany dotyczące nie tylko sygnalizacji świetlnej czy sposobu przyznawania punktów karnych, ale także zakazów wyprzedzania czy jazdy w wakacyjne weekendy dotyczących aut ciężarowych.

Migające zielone światło sygnalizacji

Najbardziej rewolucyjnym pomysłem posłów jest wprowadzenie czterokrotnie migającego zielonego światła, które wg nich miałoby zwiększyć bezpieczeństwo, kierowcy mieliby bowiem więcej czasu i bardziej jasny ogląd sytuacji chwilę przed tym, jak na sygnalizatorze zapala się światło czerwone.

Kolejna propozycja dotyczy przyznawania punktów karnych i wysokości mandatu za spowodowania kolizji. Obecnie grozi za to 1000 zł mandatu i 6 punktów karnych. Posłowie chcą, aby rozróżnić kolizje na takie, które są niegroźne (500 zł i pięć punktów), te, w wyniku których uszkodzone zostało mienie publiczne lub prywatne (wtedy kara to 1000 zł i 10 punktów) oraz te, w których są osoby poszkodowane (wtedy to już nie kolizja, lecz wypadek – posłowie proponują w takiej sytuacji 1500 zł i 15 punktów).

Koniec zakazu wyprzedzania ciężarówek i jazdy w wakacyjne weekendy

Obecnie kierowcy aut ciężarowych maja zakaz wyprzedzania na autostradach, chyba, że pojazd porusza się z wyraźnie niższą prędkością – w przepisach nie określono jednak różnicy prędkości, więc coraz częściej okazuje się, że nowe prawo jest martwe. Posłowie chcą, aby wprowadzić wyznacznik czasu – zakazany byłby manewr wyprzedzania, który trwałby więcej niż minutę. Dodatkowo chcą, aby znak B-26 (zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe) mógł być stosowany tylko 2 km przed punktem poboru opłat, zwężeniem jezdni, robotami drogowymi, kontrolą drogową, na obwodnicach miast w godzinach szczytu i w tunelach powyżej 300 metrów.


W ramach tak zwanego „Polskiego pakietu mobilności” zyskaliby także kierowcy aut ciężarowych. Posłowie chcą, by mogli oni przechodzić na wcześniejsze emerytury już w wieku 60 lat oraz by wprowadzono zakaz fizycznego załadunku i rozładunku przez kierowców. Do tego na parkingach ma powstawać więcej ramp do usuwania lodu i śniegu z ciężarówek, a wakacyjny zakaz jazdy w weekendy (od piątku do niedzieli) miałby być zniesiony, wzorem Hiszpanii, Anglii czy krajów Beneluksu, gdzie tego typu ograniczenie nie obowiązuje i nie wpływa to na płynność ruchu.


Co dalej z propozycjami? Wysłuchali ich między innymi przedstawicie Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Żeby jednak miały szanse wejść w życie, musi się nimi zająć sejm, a do tego jeszcze długa droga.

Więcej na ten temat