Moto

Tak powstaje kluczowa droga łącząca Polskę i Słowację. Zdjęcia z budowy S1

Budowa drogi S1 (fot. GDDKiA)
Budowa drogi S1 (fot. GDDKiA)

Po realizacji autostrad A1 i A4 to najważniejsza obecnie inwestycja drogowa w regionie. Po zakończeniu budowy nowych odcinków drogi ekspresowej S1 i przebudowie już funkcjonujących, powstanie kluczowy korytarz transportowy łączący autostradę A1 z granicą Polski ze Słowacją w Zwardoniu.

Droga ekspresowa S1 w znacznej części prowadzi śladem dawnej wschodniej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, zrealizowanej przeszło pół wieku temu. Obecnie w realizacji jest nowy odcinek od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów, który pozwoli na skrócenie trasy i ominięcie najbardziej obciążonych odcinków DK1 przebiegających przez Tychy, Pszczynę oraz Czechowice-Dziedzice.


Trasa jest realizowana etapami. Inwestycję podzielono na kilka odcinków, z których najdłuższy – 15,8 km z Oświęcimia do Dankowic – ma zostać udostępniony kierowcom już w III kwartale 2025 r. Zaawansowanie prac na tym fragmencie przekroczyło już 90 proc. W IV kwartale tego roku planowane jest oddanie do użytku odcinka Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, gdzie zaawansowanie robót sięga 80 proc.


Przeczytaj także: Jest dziewięć razy wyższy niż Golden Gate i powstawał 3 lata. W Chinach powstał najwyższy most na świecie


Równolegle trwają prace na odcinku Milówka - Przybędza o długości 8,5 km, gdzie niemal połowę trasy stanowią obiekty inżynierskie, w tym dwa dwunawowe tunele o długości 830 i 1000 m oraz prawie kilometrowa estakada. Zaawansowanie prac przekroczyło 90 proc., a planowane oddanie do ruchu to koniec 2025 r.


Najtrudniejszym obecnie fragmentem jest odcinek z Mysłowic do Bierunia, gdzie dopiero w styczniu 2025 r. wydana została decyzja ZRID. Prace na tym 10-kilometrowym odcinku dopiero się rozpoczną.


S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Po zakończeniu wszystkich prac, trasa będzie miała 133 km długości, a jej pokonanie zajmie około 70 minut – dwukrotnie mniej niż obecnie.


Całkowity koszt budowy trasy S1 to już ponad 7,4 mld zł, z czego blisko 2 mld zł zostało dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dodatkowo planowana rozbudowa istniejących odcinków od Dąbrowy Górniczej do Lędzin ma kosztować około 1,6 mld zł.


Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na terenie Słowacji jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalite, co tworzy kompleksowy szlak komunikacyjny pomiędzy obydwoma krajami.


Przeczytaj także: Kiedy autostrada A4 Katowice – Kraków zacznie być darmowa?

1 / 8 zdjęć
Item 1 of 8
Budowa drogi S1 (fot. GDDKiA)
Więcej na ten temat