Koreański gigant motoryzacyjny Hyundai szykuje się do zaprezentowania swojej pierwszej baterii ze stałym elektrolitem, która może zmienić oblicze elektromobilności. Nowa technologia obiecuje dłuższy zasięg i szybsze ładowanie przy zachowaniu podobnych rozmiarów baterii co obecne rozwiązania.
Hyundai zamierza zaprezentować nowe akumulatory ze stałym elektrolitem już w przyszłym miesiącu. Premiera odbędzie się 9 marca w nowo otwartym Centrum Badawczym Uiwang w prowincji Gyeonggi, gdzie rozpoczną się testy na pilotażowej linii produkcyjnej.
Koreański producent określa nową technologię mianem "baterii marzeń", a jej prezentacja ma być kamieniem milowym w rozwoju pojazdów elektrycznych. Według doniesień koreańskiego portalu ET News, pierwsze testy pojazdów wyposażonych w te akumulatory rozpoczną się jeszcze w tym roku, a masowa produkcja jest planowana na rok 2030.
Przedstawiciel Hyundaia w rozmowie z ET News zachowuje jednak ostrożność, zaznaczając: "Żadne konkretne terminy nie zostały jeszcze ustalone."
Przeczytaj także: Napięcie 100 czy 540 V? To nie ma znaczenia. Audi ma nowe centrum testowe
Co to jest akumulator ze stałym elektrolitem?
Akumulatory ze stałym elektrolitem są uznawane za "święty Graal" w świecie pojazdów elektrycznych. W porównaniu z obecnie stosowanymi bateriami litowo-jonowymi, ich konstrukcja jest znacznie prostsza - płynny elektrolit zostaje zastąpiony stałym blokiem, który jest lżejszy i może magazynować więcej energii w tej samej objętości. Dodatkowo, stały komponent jest mniej reaktywny niż ciecz, co znacząco zmniejsza ryzyko zapłonu w przypadku uszkodzenia lub przegrzania.
W praktyce oznacza to, że na przykład w modelu Hyundai Ioniq 5 zasięg mógłby zostać podwojony w stosunku do obecnego pakietu 84kWh, albo - przy zachowaniu obecnego zasięgu - masa baterii mogłaby zostać zmniejszona o połowę.
Przeczytaj także: SCT w Polsce - w zasięgu nawet 12 mln aut