Moto

Przełom w technologii akumulatorów - Hyundai prezentuje "baterię marzeń".

Hyundai Ioniq 5 - bardzo możliwe, że kolejna wersja otrzyma nowy zestaw akumulatorów ze stałym elektrolitem
Hyundai Ioniq 5 - bardzo możliwe, że kolejna wersja otrzyma nowy zestaw akumulatorów ze stałym elektrolitem

Koreański gigant motoryzacyjny Hyundai szykuje się do zaprezentowania swojej pierwszej baterii ze stałym elektrolitem, która może zmienić oblicze elektromobilności. Nowa technologia obiecuje dłuższy zasięg i szybsze ładowanie przy zachowaniu podobnych rozmiarów baterii co obecne rozwiązania.

Hyundai zamierza zaprezentować nowe akumulatory ze stałym elektrolitem już w przyszłym miesiącu. Premiera odbędzie się 9 marca w nowo otwartym Centrum Badawczym Uiwang w prowincji Gyeonggi, gdzie rozpoczną się testy na pilotażowej linii produkcyjnej.


Koreański producent określa nową technologię mianem "baterii marzeń", a jej prezentacja ma być kamieniem milowym w rozwoju pojazdów elektrycznych. Według doniesień koreańskiego portalu ET News, pierwsze testy pojazdów wyposażonych w te akumulatory rozpoczną się jeszcze w tym roku, a masowa produkcja jest planowana na rok 2030.


Przedstawiciel Hyundaia w rozmowie z ET News zachowuje jednak ostrożność, zaznaczając: "Żadne konkretne terminy nie zostały jeszcze ustalone."


Przeczytaj także: Napięcie 100 czy 540 V? To nie ma znaczenia. Audi ma nowe centrum testowe

Co to jest akumulator ze stałym elektrolitem?

Akumulatory ze stałym elektrolitem są uznawane za "święty Graal" w świecie pojazdów elektrycznych. W porównaniu z obecnie stosowanymi bateriami litowo-jonowymi, ich konstrukcja jest znacznie prostsza - płynny elektrolit zostaje zastąpiony stałym blokiem, który jest lżejszy i może magazynować więcej energii w tej samej objętości. Dodatkowo, stały komponent jest mniej reaktywny niż ciecz, co znacząco zmniejsza ryzyko zapłonu w przypadku uszkodzenia lub przegrzania.


W praktyce oznacza to, że na przykład w modelu Hyundai Ioniq 5 zasięg mógłby zostać podwojony w stosunku do obecnego pakietu 84kWh, albo - przy zachowaniu obecnego zasięgu - masa baterii mogłaby zostać zmniejszona o połowę.


Przeczytaj także: SCT w Polsce - w zasięgu nawet 12 mln aut

Więcej na ten temat